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2019년 정부예산 대비 보훈예산은 7.2%를 점유하고 있으며 세출예산과 기금예산 등 총 6조 3천억으로 구성되어 있다. 세출예산 중 보상예산은 약 4조 2천억 원에 달한다. 즉 보훈예산의 66%가 보훈급여금으로 지출되고 있는데 여기에는 보훈보상금과 수당, 수시보상금으로 구성되어 있다. 본 연구를 위해 2011년부터 2018년까지 국가보훈처의 보훈대상자 증감 DB, 인구코호트 보훈급여금 지급내역 DB를 분석하여 향후 30년간의 보훈대상자 추계와 보훈급여금 재정추계를 살펴보고자 한다. 그 결과, 보훈대상자는 2018년 847,078명에서 2050년에는 보훈인구의 고령화로 참전유공자 수가 크게 감소하면서 현재의 61.6% 수준인 521,829명으로 감소할 예정이다. 그리고 보훈급여금은 2018년 4조 1천억 원에서 2050년에는 10조 원을 넘어서는 것으로 나타났다. 따라서 향후 보훈대상자의 전반적인 노령화 추세로 인한 보훈급여금 추계의 문제점 및 보훈대상자별 다양한 특성을 고려한 모형이 부재하여 비용추계에 활용할 수 있는 모형 구축의 필요성이 지속적으로 제기되고 있다. 또한 보훈급여금의 중·장기적인 재정추계를 통해서 보훈예산을 효율적으로 집행할 필요가 있다.


On the basis of the 2019 government budget, the veterans' budget accounts for 7.2 percent of the budget and comprises a total of 6.3 trillion won, including the appropriation budget and the fund budget. The compensation budget for the expenditure budget amounts to about 4.2 trillion won. In other words, 66 percent of the veterans' budget is spent on welfare benefits, consisting of compensation, allowances and frequent compensation. For the purpose of this study, we will analyze the Ministry of Patriots and Veterans Affairs' veterans population increase and decrease DB from 2011 to 2018 and the cohort veterans' compensation and welfare benefit payment details DB to look at the estimates of the beneficiaries and the financial estimates of the benefits over the next 30 years. As a result, the number of veterans will drop from 847,078 in 2018 to 521,829 in 2050 from the current 61.6 percent, especially as the number of veterans of the war veteran decreased significantly due to the aging of the veterans population. In addition, the benefits exceeded 10 trillion won in 2050 from 4.1 trillion won in 2018. Therefore, the problem of estimating the benefits due to the overall trend of aging of the beneficiaries in the future and the absence of a model that takes into account the various characteristics of the beneficiaries of the benefits has continuously raised the need to build a model that can be used for estimating costs. In addition, it is necessary to efficiently execute the welfare budget through mid- and long-term fiscal estimates of the benefits.