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본 연구는 사회교환이론과 직무요구-자원모델에 근거하여 아동그룹홈 종사자의 이직의도에 영향을 미치는 선행요인들간의 영향경로를 탐색한 것이다. 본연구를 위해 전국아동 그룹홈 169개소 284명의 종사자로부터 업무환경과 직무태도 등과 관련된 자료를 수집하여 분석하였다. 구조방정식 모형분석 결과, 종사자가 각시설에서 지각하는 업무량과 슈퍼비전수준 등으로 측정된 업무환경요인은 종사자의 이직의도에 직·간접적인 영향을 미치고 있다는 것을 확인하였다. 종사자가 지각하는 업무량은 종사자의 소진에 영향을 미치며, 소진은 다시 직무만족과 이직의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 슈퍼비전은 직접 종사자의 이직의도에 영향을 미치기도 하고, 종사자의 소진과 직무만족과 같은 간접적인 경로를 통해 이직의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 아동그룹홈 종사자의 이직을 예방하거나 해결하기 위한 실천적· 정책적 방안을 논의하였다.


The present study aimed to examine the effects of workload and supervision among child care workers in Child Group Homes(CGHs) on their turnover intention. In specific, the study set up an integrative model with the perceived workload and supervision of the child care workers as independent variable, their perceived burnout and job satisfaction as mediators, and their turnover intention as a dependent variable. Both job demands-resources(JD-R) model and social exchange theory provided a theoretical framework for the study. The results of the SEM analysis revealed that out of the hypothesized causal paths, workload and supervision were found to directly and indirectly have significant effects on workers’ turnover intention. That is to say, they had significant indirect effects on turnover intention via mediating variables such as burnout or job satisfaction. In specific, workers’higher perception of workload was resulted in significantly higher job satisfaction, which in turn affected their turnover intention. Also, workers’s perception of supervision was found to indirectly have an significant effect on their turnover intention via dual mediators such as burnout and job satisfaction. To improve workers’retention, a variety of measures such as building both a supportive assisting organization and a quality supervision system which effectively reduce burnout and enhance job satisfaction to the broader organizations can be pursued.