초록 close

4차 산업혁명 시대에 두드러진 드론의 외식산업 내 역할에도 불구하고 고객 견지에서 드론 사용을연구한 문헌은 찾아보기 어려운 실정이다. 본 연구는 이러한 배경에 주목하며 소비자가 드론 음식배달 서비스를 이용할 때 기대하는 편익에 대한 척도를 개발하고자 하였다. 문헌 고찰을 기초로 이론적토대를 쌓고 외식경영, 드론 사용자, 드론 배달 서비스 분야의 전문가들을 포함한 포커스 그룹 인터뷰를 통해 척도를 정제하였으며 레스토랑 고객을 대상으로 한 사전 테스트 및 지난 6개월 이내에 음식배달 서비스를 경험한 346명의 설문조사 응답을 바탕으로 실증 분석을 진행하였다. 질적 및 양적연구방법을 통해 보다 엄격하고 체계적인 척도 개발을 진행하였으며, 연구 결과 신뢰성과 타당성이확보된 총 5개의 요인(호환성, 편의성, 감정, 기능성, 사회적 영향)과 15개의 측정항목을 도출하였다. 본 연구는 과거 이루어지지 않은 연구 분야로서 척도 개발 연구의 특성 상 개발된 척도를 이용한 반복 검증이라는 향후 과제를 낳았으나, 드론 음식배달 서비스에서 소비자의 기대편익에 대한 척도를처음으로 개발한 연구로서 이론적 의의를 지닌다. 곧 연구 과정과 결과를 통해 드론 음식배달 서비스분야의 학문적인 기반을 마련하며 깊이를 더하고 외식산업 실무자들에게 유용한 정보를 제공하는 시사점이 논의되었다.


Drone technologies as innovations in the 4th industrial revolution have offered tremendous opportunities in the foodservice industry. Despite that, drones have rarely been studied from the customer’s perspective in the field. In this respect, this study was designed to develop the measurement of consumers' expected benefits in the context of drone food delivery services. Adopting a mixed-methods approach, a thorough literature review and in-depth interviews with a focus group were conducted, and then the quantitative process was employed to derive a valid measurement based on the analysis using the data collected from 327 customers who have experienced ordering food for delivery in the past six months. Results of the analysis revealed that five identified factors (i.e. compatibility, social influence, convenience, function, and emotion) encompassing fifteen scale items included an appropriate level of reliability and construct validity. Although follow-up studies are required to examine the developed measurement, the present research has successfully drawn the dimensions and specific measurement scales to identify expected benefits in the drone food delivery services context for the first time. Based on the course of the research and analysis results, theoretical and managerial implications that this present study contributed are discussed.