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연구목적: 본 연구는 대학원 교육의 환경적․교육적 요인과 대학원 만족도의 구조적 관계를 살펴보고, 환경적 요인과 대학원 만족도의 관계에서 교육적 요인이 매개효과를 갖는지를 검증하고자 하였다. 연구방법: 각 변인의 성별 계열별 차이를 살펴보기 위해 t-test, ANOVA를 실시하였다. 그리고 구조방정식 모형 설정하여 적합도를 살펴보고, Bootstraping을 통해 매개효과를 검증하였다. 연구결과: 성별에 따른 차이분석결과 여학생은 교육과정, 강의, 장학지원, 인권, 대학원 만족도변인 모두 남학생에 비해 낮게 나타났다. 계열에 따른 차이분석결과 장학지원은 공학 및 자연계열이 인문사회계열에 비해 유의미하게 높게 나타났으며, 대학원만족도는 공학계열이 인문사회, 자연계열에 비해 유의미하게 높게 나타났다. 대학원의 교육적・환경적 요인과 대학원만족도의 관계를 분석한 결과 교육적・환경적 요인은 대학원 만족도에 정적인 영향을 주며, 환경적 요인은 교육적 요인을 매개로 대학원 만족도에 정적인 영향을 주어 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 논의 및 결론: 대학원 만족도를 향상시키기 위해서는 장학지원과 인권보장과 같은 안정적 수학 환경을 조성하고, 교육과정, 강의와 같은 교육의 질을 개선하기 위한 노력이 선행되어야 할 것이다.


Purpose: The purpose of this research study was to understand structural relationships between the environmental and educational factors of graduate education. For this purpose, we tried to verify that the educational factors have a medial effect in the relationship between environmental factors and satisfaction of graduate education. Method: This study was conducted through an online survey and a total of 652 people were included in the analysis. Results: Female students' satisfaction with the curriculum, lectures, scholarship support and human rights were all lower than that of male students. It was observed that the level of satisfaction with the curriculum, lectures, scholarship support and human rights was different depending on the major groups. Conclusion: To improve the satisfaction of graduate education, efforts should be made to create a stable environment such as scholarship support and guarantee of human rights, and improve the quality of education such as curriculum and lectures.