초록 close

싱가포르는 아시아권에 속해 있으나 높은 경제수준은 물론, 시민의식과 준법정신, 부패지수(CPI), 성평등지수(GDI), 글로벌화 지수 등의 측면에서 세계 최고의 수준을 보이고 있다. 그 중 논자가 주목하는 부분은 선진적 시민의식의 측면이다. 싱가포르의 국민들이 높은 시민의식을 가지게 된 데는 국가형성 초기부터 확립된 법치주의와 시민교육에서 기인된바 크다. 그 구체적인 요인으로는 ①강력한 리더십에 의한 법치의 확립, ②시민교육 제도의 구축과 이행, ③이중언어 정책 등을 통한 국민화합, ④정규-비정규 과정에서 봉사활동의 교과화 등이다. 싱가포르의 이러한 시민교육제도는 우리나라의 시민교육에 많은 시사점을 준다. 싱가포르의 시민교육 경험을 통해 원용해 볼 수 있는 우리나라의 시민교육 방안으로는 첫째, 글로벌 시대에 부응하는 시민교육체제의 구축, 둘째, 지속가능한 가치관 교육의 운용, 셋째, 국가의 투명도 제고를 위한 제도의 확립, 넷째, 인성 중시의 사회 분위기 조성, 다섯째, 법치의 확립, 여섯째, 다문화 정책의 재검토, 일곱째, 타자에 대한 이해도 제고를 위한 사회적 인식의 확산, 여덟째, 사회화 과정 초기부터의 가치관 교육, 아홉째, 자선과 봉사활동의 활성화 등이다. 이러한 목표의 달성을 위해서는 지도자들의 지도력, 국가차원의 제도 확립과 아울러 가정, 학교, 사회, 매스컴 등 사회화 기관과 정규-비정규의 교육이 유기체적으로 이루어져야 할 것이다.


Singapore belong to the Asian region, but it is one of the world’s leading country in terms of economies, citizenship, compliance, Corruption Perceptions Index(CPI), Gender-related Development Index(GDI) and Globalization. One of the main points of interest is the aspect of advanced citizenship. The high citizenship of Singaporean is largely due to the reinforcement law and civil education established from the beginning of state formation. Specific factors include ①establishment of the constitutional government through strong leadership, ②establishment and implementation of the civil education system, ③national unity through bilingual policies, and ④the curriculum of volunteer activities in the regular-non-regular process. This civil education system in Singapore has many implications for civil education in Korea. Citizens' education plans in Korea can benefit from understanding of Singapore's civic education. First, the establishment of a civil education system in response to the global era, Second, the operation of sustainable value education, Third, the establishment of a system to enhance the transparency of the nation, Fourth, creating a social atmosphere with respect for humanity, Fifth, establishing rule of law, Sixth, reviewing multicultural policy, Seventh, spreading social awareness to improve understanding of others, Eighth, value education from the beginning of socialization process, Finally, charitable and voluntary activities. In order to achieve these goals, the leadership of leaders, the establishment of a national system, and socialization and educational institutions such as home, school, society, and mass media, as well as regular and non-formal education, must be organically achieved.