초록 close

(연구배경 및 목적) 인간중심의 디자인 패러다임은 디자인의 궁극적인 대상인 인간에 초점을 두어 사용자의 개성과 선택을 존중하고 인간적인 특성들을 디자인에 반영하는 경향을 일컫는다. 이 패러다임은 현대의 경제체제가 서비스 중심 경제로 전환되기 시작하면서 본격적으로 발전하게 되었는데 서비스 중심 경제에서는 소비자에게 고품격의 체험을 제공해 심리적 부가가치를 높이는 것이 기업 이익창출의 핵심요소이기 때문이다. 그러므로 디자인에서도 사용자의 감성적, 심리적 특성을 반영하는 것에 대한 관심이 지속적으로 높아지고 있으며 다양한 인간중심 디자인의 접근법들이 나타나게 되었다. 본고는 인간중심 디자인과 관련하여 인간의 시지각 심리 특성과 디자인의 연관성에 대해 연구하였는데 특히 "지각적 착시(Optical Illusion)"에 초점을 맞추어 연구를 진행하였다. 이를 통해 디자이너들이 착시 현상을 디자인에 적극적으로 적용할 수 있도록 관련 정보들을 체계적으로 분석하여 제공하고자 한다. (연구방법) 본고는 문헌조사와 사례분석을 중심으로 진행되었다. 또한 다수의 디자인 사례들을 본고 연구결과에 대한 실증 자료로 제시하였다. 사례분석은 정성분석으로 실시하지만 객관성의 필요 수준을 확보하기 위해 분석틀을 만들고 이에 의거해 실시하였다. 착시의 유형을 분석할 때 디자인에서의 활용도를 높일 수 있도록 "디자인 요소" 별로 연관 착시 현상들을 분류하였는데 디자인 요소들 중에서 선행논문에서 연구한 색채 착시는 본고의 연구대상에서 제외하였다. (결과) 디자인에서 적용되고 있는 착시의 유형으로는 "선"과 관련된 착시 6가지(긴 길이 직선의 휘어짐 착시, 헤링 착시, 수평-수직 착시, 뮐러-라이어 착시, 죌너 착시, 프레이저 나선 착시), "형"과 관련된 착시 5가지(에빙하우스 착시, 폰조 착시, 달 착시, 카페 벽 착시, 포겐도르프 착시), "질감"과 관련된 착시 2가지(시각적 질감, 프롱프 뢰이유), "공간감"과 관련된 착시 1가지(원근법에 의한 착시), "동세감"과 관련된 착시 3가지(시각적 진동의 착시, 가현운동 착시, 유도운동 착시)가 분석되었다. 디자인에서 착시를 적용하는 목적으로는 시지각 오류의 보정, 지각적 강화에 의한 기능성 향상, 인지적 강화에 의한 커뮤니케이션 향상, 시각적 재미 제공의 4가지를 제시했다. (결론) 착시는 과거에는 "왜곡된" 시각 현상이라는 인식 때문에 이를 없애는 소극적인 방식으로 디자인에 적용되어 왔다. 그러나 디자이너들이 더 다양한 착시의 존재와 이들의 활용 가치를 인식하면서 착시를 디자인의 핵심 요소로 이용하는 사례가 늘고 있다. 이처럼 디자이너들이 착시에 대한 다양한 지식을 충분히 갖춘다면 이를 적극적으로 활용하여 디자인의 표현 방법을 확장시키는데 기여할 수 있을 것이다.


(Background and Purpose) A human-centered design paradigm refers to the tendency to focus on human beings, the ultimate object of design; to respect the user's personality and choices; and to reflect human characteristics in design. This paradigm has been developed in earnest as the modern economic system has been transformed into a service-oriented economy, because providing high-quality user experiences, which enhance psychological added value for customers, is a key element for creating corporate profit in a service economy. Therefore, the interest in reflecting the emotional and psychological characteristics of users in design continues to increase, and various human-centered design approaches have emerged. This study examined the correlation between psychological principles of visual perception and design, with a focus on “optical illusion.” The study aimed to provide systematic information regarding optical illusions, which designers can easily apply to designs. (Method) This paper employed a literature review as the main research method. In addition, various design cases were presented as empirical data for the results. Case analyses were conducted qualitatively, but to secure the required level of objectivity, an analysis framework was created, and case analyses were conducted accordingly. Optical illusion types were classified by “design elements” to improve their utilization in design. However, among the design elements, the color illusion, presented in a previous paper by the author, was excluded from this study. (Results) The types of optical illusion related to each design element are as follows: six types related to “line” (illusion of a curve with straight lines, Hering illusion, Horizontal-Vertical illusion, Müller-Lyer illusion, Zöllner illusion, Fraser Spiral illusion); five types related to “shape” (Ebbinghaus illusion, Ponzo illusion, Moon illusion, café wall iIlusion, Poggendorff illusion); two types related to “texture” (visual texture, Trompe-l’oeil); one type related to “space” (spatial illusion with linear perspective); and three types related to “movement” (optical vibration, phi phenomenon, induced motion illusion). The purposes of applying optical illusions in design were also analyzed, and four purposes were presented: correction of visual errors; functional improvement by perceptual reinforcement; improvement of communication by cognitive reinforcement; and visual fun. (Conclusions) In the past, optical illusions have been applied to design in a passive way, and designers usually tried to eliminate them because they considered them to be false perceptions. However, an increasing number of designers are using optical illusion as a key element in their designs, as they have recognized the existence of more diverse illusions and their value as useful design components. If designers have sufficient knowledge of optical illusions, they will be able to actively use them to contribute to the expansion of design expression.