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A highly autobiographical narrative, Red Chamber Dream(紅樓夢) portrays a graphic panorama of early Qing Dynasty, detailing the domestic life of the aristocratic Jia family across three generations. It also critiques the values and ideas of old China. The author's criticism of the feudal system parallels Baoyu's own life. An intelligent, rebellious, introspective, compassionate adolescent, Baoyu questions the Confucian assumptions of nation, community and family placed before individual desires and pursuits. Baoyu's resistance runs throughout the narrative. First, he rejects Jia Zheng's command to take the civil exams, and become a bureaucrat, thus challenging patriarchal authority as well as the contemporary success-oriented approach to Confucian scholarship. Second, he resists patriarchy and gender-roles. Dwelling with girls and maids in the Grand View Garden helps him identify with them, hating his own gender. Baoyu's extreme pro-feminine views duly reflects his criticism about prejudice toward women in feudal China. Third, for family's sake, he reluctantly follows Grandma Jia and Lady Wang's scheme for him to marry Baochai. But he has strong crush on Daiyu, another rebel. Baoyu's insurrection clashes with and worries the Jia family. They can be interpreted as an attack on, or subversion of, feudal Confucianism which emphasizes filial piety to ancestors and loyalty to emperors. Baoyu rejects Confucianism, and embraces Taoism and Buddhism which stress the futility of human actions and mutability of the worldly affairs. Hence, the elegiac tone within the luxurious narrative. Cao Xueqin's formulation of such a provocative, awakening consciousness in Baoyu is Chinese literature's most outstanding feat ever.


조설근(曺雪芹)의 자전적 소설인 <홍루몽(紅樓夢)>은 삼대에 걸친 지아(賈) 귀족가문의 가정생활을 세밀하게 추적하면서, 청초 당대의 문화, 관습, 제도, 사유를 생생하게 보여준다. 또한 이 작품은 수 세기에 걸쳐 중국사회를 지배했던 다양한 가치와 사유에 대한 비판적 시각을 제시한다. 봉건제도에 대한 작가의 날카로운 비판은 바오유(賈寶玉)의 반항적 삶과 동궤를 그린다. 지적이고, 내성적이며, 공감력을 지닌 청소년 바오유는 개인의 욕망과 추구보다 가족, 공동체, 국가를 우선시하는 유교의 핵심 이데올로기에 의문을 제기하는데, 그의 이러한 저항 의식과 행동은 서사 속에서 일관성있게 지속된다. 첫째, 그는 과거에 응시하여 관료직에 진출하라는 부친 지아젱(賈政)의 요구를 거절하는데, 이것은 가부장적 권위와 당대인들의 출세지향적 유학공부에 대한 도전이다. 둘째, 그는 남성위주의 가부장적 가치와 남성의 사회적 역할에 저항한다. 대관원에서 동년배 소녀들과의 주거는 그로 하여금 자신의 남성성을 혐오할 뿐더러, 자신을 그들과 동일시하도록 만든다. 이러한 극단적 여성우월적 시각은, 여성에 대한 편견과 차별이 온존했던 봉건적 사유에 대한 그의 비판의식의 일정한 반영이다. 셋째, 그는 가족을 위해 할머니와 어머니가 정략적으로 주선한 바오차이(宝钗)와 결혼을 마지못해 수용한다. 그러나 그는 봉건적 제도와 억압에 대한 저항의식을 자신과 함께 공유하는 다이유(黛玉)를 깊이 사랑한다. 가족들에게 지속적인 갈등과 우려를 불러일으키는 바오유의 이러한 저항은, 다른 한편으론, 유교의 충효사상에 바탕한 봉건적 윤리와 이데올로기에 대한 공격 또는 전복으로 해석될 수 있다. 당대 사회에 대한 바오유의 이러한 저항의 몸짓은, 유교적 이데올로기를 거부하면서, 일체허무와 제행무상을 강조하는 도교와 불교를 수용하는 형태로 나타난다. 기존 질서와 가치에 대한 도전적인 태도를 견지하면서, 점차 근대적 자아로 의식화되는 주인공 바오유의 창출은 중국문학사에 있어서 탁월한 시도이자 성취로 평가될 수 있다.