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본 연구는 교사의 다문화 태도와 지식, 다문화 효능감의 수준을 살펴보고, 다문화 태도와 지식이 다문화 효능감에 미치는 영향력을 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 2018년 4월부터 6월까지 부산, 경남 지역의 초, 중, 고등학교 교사 124명을 대상으로 다문화 태도와 지식, 다문화 효능감에 대한 설문조사를 실시하였다. 교사의 다문화 태도와 지식, 효능감 수준을 알아보기 위해 기술통계, 독립표본 t-test, 일원변량분석을 실시하였고, 다문화 태도와 지식이 다문화 효능감에 미치는 영향력을 알아보기 위해 상관분석과 중다회귀분석을 사용하였다. 연구결과, 첫째로 교사들의 다문화 지식, 태도와 다문화 효능감은 평균이상이었으며, 교사들의 변인에 따라 차이를 보였다. 둘째, 다문화 태도와 지식은 다문화 효능감에 정적인 관계가 있는 것으로 나타났으며 다문화 태도와 지식이 높을수록 다문화 효능감이 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 교사들의 다문화 태도, 지식, 다문화 효능감의 수준과 교사들의 변인에 따른 차이를 알아보고, 다문화 태도와 지식이 다문화 효능감에 미치는 영향력을 살펴봄으로써 향후 교사들의 다문화 효능감을 향상시키기 위한 교육방향을 제시하기 위한 기초자료를 제공하는데 의의가 있다.


The purpose of this study is to examine the level of multicultural attitude, knowledge, and multicultural efficacy of teachers and to examine the influence of multicultural attitude and knowledge on multicultural efficacy. For this purpose, 124 teachers from elementary, junior high and high schools in Busan and Kyungnam area surveyed multicultural attitudes, knowledge, and multicultural efficacy from April to June, 2018. In order to investigate the teachers' multicultural attitude, knowledge and efficacy level, descriptive statistics, independent sample t-test, and one-way ANOVA were conducted. Correlation analysis and multiple regression analysis were conducted to examine the effect of multicultural attitude and knowledge on multicultural efficacy Respectively. First, multicultural knowledge, attitude and multicultural efficacy were higher than average, and teachers' variables showed differences. Second, multicultural attitudes and knowledge have a positive relationship with multicultural efficacy, and multicultural attitudes and knowledge have higher multicultural efficacy. The purpose of this study is to investigate the effect of teachers 'multicultural attitude, knowledge, multicultural efficacy level and teachers' variables on multicultural attitudes and knowledge on multicultural efficacy. It is meaningful to provide basic data for this purpose.