초록 close

최근까지 신의주에 관한 연구는 주로 국제정치와 국제통상 분야에서 많이 다루어져 왔고 역사학과 도시사회사 분야에서 연구는 많지 않다. 본 논문은 ‘공간과 인간의 사회적 결합’이란 측면에서 일제시기 신의주의 도시형성과 인구동향, 도시공간의 변용에 따른 주민생활 등을 면밀하게 살펴보고자 한다. 신의주는 압록강 하구에 도시가 형성되었기 때문에 여름철 홍수로부터 도시를 보호하는 것이 최대의 관건이었다. 해안가에 위치한 개항장 도시들이 매축을 통해 도시공간을 확장했던 것처럼 신의주는 제방공사를 토대로 도시의 성장을 도모하였다. 신의주의 대규모 제방공사는 1912년 제1제방, 1928년 제2제방, 1937년~1942년 제3제방 등을 축조함으로써 1914년 3.6㎢였던 도시공간은 1929년 5.0㎢, 1940년 무렵이 6.2㎢로 확장되었다. 이와 같은 도시공간의 확장에 따라 신의주의 인구는 1914년 5천 8백여 명에서 1940년 6만 4백여 명으로 증가하였다. 제방공사를 통한 도시공간의 외연적 확장은 도심 내부 공간구조의 재분할을 수반하였다. 즉 제2제방공사 이후 신의주는 신의주역을 중심으로 조성된 “정거장 통로”와 새롭게 편입된 미륵동의 부도심으로 양분되는 양상을 나타내게 된다. 한편 1941년 4월 신의주는 대규모의 행정구역 개편을 실시하여 도시 규모가 6.2㎢에서 17.7배 확장된 109.7㎢로 넓어졌다. 신의주의 이러한 확장은 중일전쟁 이후 일제가 추진했던 한반도의 대륙병참정책과 깊은 관련이 있었다. 본 논문은 이와 같은 내용들을 검토함으로써 근대도시이자 국경도시였던 신의주의 특성과 도시공간의 변화과정에서 주민들의 삶의 양태가 어떠했는지를 밝혀보고자 하였다.


The Japanese have built Sinuiju at the estuary of the Yalu River during the Russo-Japanese War. Since then, Shinuiju as a border town, has served as a bridgehead for Japan's invasion into Mainland China. Geographical location has made Shinuiju very special not only in the Japanese colonial period but also after the liberation. As the relationship between Korea and China develops, the role of Sinuiju, a border city, will be further strengthened. In this sense, the study on the border city Shinuiju has significant meaning. Until now, however, the study of Sinuiju has been mainly focused on international politics and international trade, and there have been few studies in history and urban social history. The purpose of this paper is to, in terms of 'social cohesion between space and human being', examine the urbanization of Shinuiju, demographical and urban spatial changes, and quality of the residents’ life during the Japanese colonial period. Because Shinuiju was built in the estuary of the Yalu River, protecting the city from the flood in summer rainy season was the biggest issue. Just as other port cities in the coastal areas expanded the city space through the land reclamation from the sea, Shinuiju has consolidated expanded the city based on the embankment constructions. The first shore-protection dike has been built in 1912, the second dike in 1928, and the third dike in 1937 to 1942. Accordingly, the urban space has widened from 3.6km² in 1914, to 5km² in 1929 and 6.2km² in 1940 With the expansion of urban space, Sinuiju's population increased rapidly from 5,800 in 1914 to 64,000 in 1940. The expansion of the urban space through the embankment construction was accompanied by the regionalisation of inner spatial structure of the city. To recap the key-points, after the second shore-protection dike, the urban space of Shinuiju was separated between the "passageway for station" centering on Sinuiju Station and the secondary center of the city comprising newly incorporated Milukdong. In April 1941, Shinuiju’s administrative jurisdiction has covered a total of 109.7km², expanding the size of the city from 6.2km² to 17.7km². This expansion of Shinuiju was the result of Japanese imperialists’ policy to the Korean peninsula as logistical base for the continent, which was pursued by the Japanese imperialists since the Sino-Japanese War. Lastly this paper examines the fluctuation of the living condition of urban residents of a modern and border city, Sinuiju in the process of urban spacial transformations.