초록 close

본 연구의 목적은 아동의 창의적 가정환경 수준을 측정하기 위한 척도를 개발하는 것이다. 이를 위해 서울, 경기 지역 초등학교에 재학 중인 5, 6학년 아동을 대상으로 총 세 차례에 걸쳐 설문조사를 수행하였다. 표본 1에는 524명, 표본 2에는 221명, 표본 3에는 71명이 포함되었다. 수집된 자료를 통해 기술통계치와 신뢰도계수를 산출하였고, 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 창의적 가정환경 척도는 다양한 경험, 부모의 압력, 창의적 롤 모델, 창의적 공간 및 도구, 존중과 격려의 5요인 39문항으로 구성되었다. 둘째, 창의적 가정환경 척도의 타당도를 검증하기 위하여 확인적 요인분석을 실시한 결과 창의적 가정환경 척도 모형의 IFI, TLI, CFI와 같은 모형 적합도 지수는 적절한 수준인 것으로 나타났다. 셋째, 창의적 가정환경척도의 내적 합치도, 반분신뢰도와 검사-재검사 신뢰도계수를 산출한 결과 본 척도는 만족스러운 수준의 신뢰도를 가지고 있는 것으로 나타났다. 이상의 창의적 가정환경 척도는 창의성 발달을 지원하는 가정환경 관련 연구뿐만 아니라 교육 프로그램 개발에도 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.


The purpose of this study was to develop a self-reported instrument to measure the level of creative home environment. The subjects were 821 children (524 children in sample 1, 221 children in sample 2, 71 children in sample 3) in 10 elementary schools located in Seoul and Gyuenggi-do. The data were analyzed with descriptive statistics, content validity ratio, Pearson’s correlation analyses, explanatory factor analyses, confirmatory factor analyses, internal consistency and test-retest reliability analyses. The major findings of this study were as follows: First, The creative home environment (CHEI) were consisted of 5 factor and 39 items: a variety of experience, parental pressure, creative role model, space and instruments for creative performance and respect and encouragement. Second, The CHEI was shown to have a strong validity. Confirmatory and explanatory factor analyses supported the formation of five sub-factors with the appropriate level of the model fit index. Third, The CHEI was also showed an acceptable level of reliability. The results showed that the CHEI is a valid and reliable inventory to identify the level of the creative home environment. This study can serve as a starting point for the creative home environment research and educational program development.