초록 close

비재무적 정보의 중요성에 대한 사회적 관심이 높아짐에 따라 비재무적 정보를 평가하여 우수 기업에게 수상하는 많은 경영관련상들이 생겨나게 되었다. 본 연구는 경영관련수상의 가치관련성을 지속가능경영대상 사례를 통해 실증 분석하였다. 지속가능경영대상은 지속가능경영보고서 발간 기업이나 자발적으로 응모한 기업을 대상으로 우수 기업을 선정하여 수여하는 상이다. 수상은 기업이 공시하는 비재무적 정보의 신뢰성을 높여서 수상한 기업의 장단기 기업가치가 상승할 것이라는 가설을 설정하였다. 본 연구는 지속가능경영대상 수상의 정보 효과를 2006년부터 2012년까지 유가증권 상장기업을 대상으로 분석을 수행하였다. 분석 결과, 수상 공표일을 앞두고 양(+)의 초과수익률이 나타났다가 수상 공표일 이후 음(-)의 초과수익률이 나타났다. 이 결과는 수상 소식이 시장에 미리 알려졌을 가능성을 제시하고 있다. 기업의 장기적 가치에 미치는 수상의 영향은 대체로 예측한 방향으로 나타났다. 수상 기업의 장기 매입보유초과수익률이 비수상 기업보다 높게 나타났으며, 회계적 수익률(ROA), 장부가 대비 시장가 비율(MB) 및 기업가치(Tobin Q)에 대한 회귀분석도 유사한 결과를 보였다. 이 결과는 지속가능경영을 위한 기업의 사회공헌활동을 공시하는 지속가능경영보고서가 가치관련성을 가지고 있으며, 특히 지속가능경영대상의 수상은 자발적 공시인 지속가능경영보고서의 신뢰성을 높이는 추가적인 가치관련성을 가지고 있다고 해석할 수 있다.


Growing attention to the importance of non-financial information has created several awards, which recognize outstanding companies in such areas as BSC, customer satisfaction, corporate governance, etc. This study investigates the value relevance of the Award for Excellence in Sustainability Management. The Award was presented annually to the outstanding firms among those which publish sustainability reports or apply for the award by submitting achievement records. It is hypothesized that the short-term and long-term firm values of awardees will be enhanced as the Award will increase the credibility of non-financial information disclosed by the awardees. We examine the value relevance of the Award using listed companies in Korea Stock Exchange for the period from 2006 through 2012. Our findings show the positive ARs(abnormal returns) of the awardees before the announcement implying the possibility of leakage. The market responses over extended periods to the Award announcement support the long-term value relevance of the Award. Our results also show that the awardees report superior operating performance and higher firm values relative to their counterparts subsequent to the receipt of the award. Our findings contribute to the related literature by providing evidence that sustainability reports voluntarily disclosed by firms have value relevant information and that the Awards provide additional value relevant information by enhancing the credibility of the voluntary sustainability reports.