초록 close

이 연구는 드림스타트의 기능과 역할확대에 대한 논의가 이루어지는 시점에서, 이의 실현가능성 논의를 위한 기초로서 드림스타트의 기본기능인 사례관리 역량을 파악하고 이를 보완할 수 있는 방안을 논의해보았다. 이를 위하여 인력의 사례관리 역량, 가족통합 서비스 역량, 지역사회 서비스 연계 및 조정이라는 3가지 측면에서 드림스타트의 현황을 살펴보고 이를 강화할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 인력의 사례관리 전문성 측면에서는 담당 공무원 등 인력의 지속성 부족, 사례관리 전문성의 부족, 과도한 사례부담 등을 지적하였으며, 가족통합서비스 역량을 높이기 위해서는 가족을 아동의 환경으로만 이해하는 치우친 시각에서 벗어나 가족중심 사례관리를 실천해야 할 필요성에 대하여 언급하였다. 그리고 드림스타트 사업의 효과성 증진을 위해서 지역사회 서비스 연계를 위한 보다 적극적인 노력이 필요하며, 특히 희망복지지원단 혹은 읍면동 사례관리 체계와의 역할조정이 필요함을 언급하였다.


This Study tried to discuss the current competences of case management, which is the basic and core function of Dream Start Program, as the preliminary stage for its functional and role extension. For this, I looked at the problems from three aspects, that is, professional knowledge and skills of Dream Start staffs, practical perspective for family-focused service, and service networking and coordination function, and tried to suggest some alternatives. First, to improve professional abilities of staffs, we need to devise the ways to maintain the employment and the service of the staffs in the long term, to teach and train them the professional knowledge and skills, to supervise, and to reduce the burdens of tasks. Also, I emphasized the necessities to change the practical perspectives about the family, to understand the family as just the environment of child but the living family with child, namely the family-integrated perspectives. Thirdly, I mentioned that case managers need to be active in the efforts for the networking and coordination of community services, especially about the role conflicts with the Hope Welfare Supporters.