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This contribution tries to demonstrate the benefits that can be obtained from building and using speech corpora in Foreign Language Education. I will try to show that well-designed corpora, built according to modern standards, can benefit instructors, students and researchers altogether. After outlining the advantages that corpus-based research and teaching can bring to higher education, as well as important guidelines regarding the creation of open, standard-based speech corpora, I provide an overview of two related corpora on native and non-native French phonology and briefly present pedagogical resources which have been developed from these research projects. The last part of this contribution introduces Dolmen, a computer program for the management and analysis of speech corpora.


본 연구는 현대의 기준에 맞추어 잘 디자인된 발화 코퍼스의 구축 및 활용이 외국어 교육에 있어 교사, 학습자 및 연구자들에게 구체적으로 어떤 도움을 줄 수 있는지 보이고자 하였다. 이를 위해 400명에 이르는 프랑스어권 모국어 화자의 발화를 체계적인 프로토콜 하에서 녹음한 자료로 이루어진 대규모 코퍼스 프로젝트인 Phonologie du Français Contemporain(PFC), 그리고 이를 모체로 하여 출발한 프로젝트인 Interphonologie du Français Contemporain(IPFC)에 대해 소개한다. 특히 IPFC는 다양한 나라에서 프랑스어를 배우는 학습자들의 발화를 PFC와 동일한 프로토콜 아래에서 녹음하여 구축한 학습자 말뭉치로서 말뭉치 구축을 위하여 사용하는 방법론, 프로젝트의 중요한 성과 및 구축 과정에서 대두된 이슈와 한계점 등을 제시하고, 이 같은 프로젝트가 제2외국어 학습 및 교육 측면에 어떤 시사점을 던져줄 수 있는지 논의한다. 마지막으로 두 프로젝트에서 구축된 발화 코퍼스를 바탕으로 이루어진 연구들에서 산출된 여러 교수학습자료들과 발화 말뭉치를 분석하기 위해 개발된 프로그램인 Dolmen을 소개한다.