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최근 대외환경의 변화로 인한 수출기업들의 수출부진은 정부의 기존 정책지원방식에 대한 점검과 함께 새로운 방법론적 접근을 요구하고 있는 실정이다. 기존의 정책지원방식이 판로개척, 금융지원, 인프라구축 등 물적 지원방식에 치중되어 있었다면 새로운 방법론은 수출기업과 그 기업구성원들의 기업가정신 함양에서 찾아야 할 것이다. 글로벌기업가정신은 기존의 제품과 판매망의 울타리에서 벗어나 글로벌 시장에 존재하는 새로운 도전의 기회를 능동적으로 찾아내고 새로운 재화나 서비스 혹은 생산방식을 통해 수익창출의 기회를 구체화시키는 합리적인 도전정신을 의미한다. 본 연구에서는 최근 우리나라 수출기업을 둘러싼 대외환경을 진단하고 새로운 대안인 글로벌기업가정신의 현황 조사와 함께 글로벌기업가정신으로 위기를 극복한 기업사례를 분석함으로써 수출경쟁력 강화를 위한 글로벌기업가정신 고양의 필요성을 정책적 측면에서 부각시키고 이에 대한 정책적 대안들을 살펴보고자 한다.


Recently, a poor showing of the export trade by small and medium export companies due to the changes in international economic environment requires the government for inspecting the existing supporting policies and discovering new methodological approaches. If the present supporting policies focused more on finding new markets, financial support and building infrastructure, the new approach should be found in cultivating a entrepreneurship among export companies and their organizational families. Global entrepreneurship means a kind of rational challenge spirit that materializes the opportunity of creating profit through new ways of goods, services or production methods through discovering actively a chance of new challenge that exists in the global market. This study intends to diagnose the existing external environments that surrounds Korean export companies and analyzes companies to overcome crisis using global entrepreneurship. This study also aims to highlight the need to boost global entrepreneurship and look into the alternatives for cultivating global entrepreneurship into export companies.