초록 close

경쟁 환경의 극심한 변화로 기업들의 비즈니스 모델에 대한 관심이 점차 증가하고 있다. 본 연구는 기업이 지속 가능한 경쟁우위를 확보하기 위해 혁신적인 비즈니스 모델(BMI) 로드맵을 새롭게 설계하거나 재설계하는 프로세스를 다루고 있다. 구체적으로 본 연구에서는 기업에서 사업 확장 및 신사업 개발에 활용할 수 있는 BMI 로드맵을 제안하고 실제 적용사례를 각 단계별로 소개하였다. 본 연구에서 제시된 TESAL이란 로드맵은 Market, Delivery, Offering, Production, Financial Model, Network and Partners 등 6개의 구성요소와 이를 세분한 15개의 Lever로 이루어지고 각 구성요소에 대한 창의적 아이디어 창출을 통해 설계되는 방식이다. 본 연구의 결과는 다음과 같은 몇 가지 시사점을 제공한다. 첫째, BMI 과정 실행시 조직이 가야하는 목표에 대한 공유와 이를 달성하기 위해 추진해야 할 적절한 활동계획의 수립이 중요하다. 둘째, 사업 확장 및 신사업을 위한 아이디어를 효과적으로 창출하기 위해 BMI 프로세스에 기존 고객 및 잠재 고객과 인터뷰를 통해 관련 및 타 산업의 동향을 이해하는 것이 필수적이다. 셋째, 워크숍에서 집단 지성을 통한 문제해결을 수행함으로써 조직의 역량이 향상되어야 한다.


The fierce change in competitive environments attracts a growing interest in firms' business model. This study deals with a process to newly design or redesign innovative business model in order for a firm to achieve sustainable competitive advantage. In this study, specifically, we propose business model innovation roadmap that can be utilized for business extension and new business development of a firm and introduce stage-by-stage its application case. The TESAL roadmap proposed in this study is made up of 6 components such as Market, Delivery, Offering, Production, Financial Model, Network & Partners and 15 levers and designed through creative idea generation for each components. The result of the study offers some implications as follows. Firstly, when implementing BMI process, it is critical to share a organization's goal across a firm and further establish adequate action plans to push ahead to accomplish the goal. Secondly, in order to effectively create the ideas for a new business or business extension, it is necessary to understand the trend of relevant or other sectors through interview with existing and potential customers in BMI process. Thirdly, a firm's competencies have to be improved by carrying out problem solving using collective intelligence in workshops.