초록 close

본 논문에서 사회적기업은 이윤과 사회적 가치를 동시에 반영하는 성과를 극대화한다. 사회서비스 제공형 사회적기업이 분배, 효율성 및 사회후생에 미치는 영향을 분석하는 것이 본 논문의 주된 목적이다. 기업들이 생산량 결정을 통하여 경쟁하는 꾸르노(Cournot) 과점시장 모형을 상정하여 영리기업들 간의 경쟁의 결과와 사회적기업과 영리기업 간의 경쟁의 결과를 비교하는 방식으로 사회적기업 활동의 영향을 살펴본다. 주요 결과는다음과 같다. 첫째, 사회적기업이 사회적 가치에 대한 가중치를 높게 부여할수록 사회적기업의 재화 및 서비스 공급량은 증가한다. 둘째, 사회적기업이 일반적으로 사회후생을 높일 수있다는 것을 보였고 사회후생 개선의 효과의 크기는 사회적 가치의 가중치와 사회적 가치의파급효과 등에 따라 결정된다.


In this paper, social enterprises make a decision, taking into account both their profits and the social values they produce. The purpose of this paper is to analyze the effects of social enterprises providing social services on distribution, efficiency and social welfare. We use the Cournot oligopoly model and compare the social welfare of two cases, one with only profit-making(for-profit) enterprises and the other with for-profit and social enterprises. We show that as the social enterprise puts a higher weight on the social value, the supply of its goods and services increases. We also show that the social enterprises generally can contribute to increasing social welfare. The results vary depending on the weight on social value and the spreading effect of social value.