초록 close

현재까지 국내의 많은 도시들은 앞 다투어 도시브랜드 개발을 해오고 있으며 이와 더불어 도시브랜드 관련 연구들도 많이 나타나기 시작하였다. 본 연구는 도시브랜드의 목적에 맞는 시각적 요소로서 색채를 효과적으로 표현하기 위해 도시브랜드가 추구하는 이미지와 연상색채의 연관성을 연구하였다. 이에 본 연구의 분석대상은 국내 6대 광역시 도시브랜드인 심벌과 슬로건으로 하였으며, 국내 6대 광역시 도시브랜드 현황을 조사 분석하였다. 도시브랜드가 추구하는 이미지에 대한 연상색채의 연관성을 알아보기 위해 20~50대 남⋅여 106명을 대상으로 PCIS를 사용하여 설문조사를 실시하였으며 빈도분석을 통한 결과를 현황과 비교분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실증조사를 통한 결과들을 비교분석하여 종합한 결과, 대부분의 도시브랜드는 추구하는 이미지와 연관성 없는 색채를 사용하고 있는 것으로 분석되었다. 둘째, 도시브랜드가 추구하는 이미지에 따라 red, yellow, blue, green 4가지 색상의 연상이 높게 나타났다. 또한 도시브랜드가 추구하는 이미지에 따라 vivid, strong, bright 톤에서 연상이 높게 나타났다. 셋째, 도시브랜드의 추구하는 이미지에 따라 색상과 톤에 의한 영향의 차이가 있었다. 도시브랜드에서 색채라는 표현요소는 중요한 요소이다. 그러나 본 연구의 결과를 통해서도 알 수 있듯이 대부분의 도시브랜드는 이러한 색채의 속성을 고려하지 않고 의미 없이 무분별하게 사용하고 있다. 또한 도시별로 추구하는 이미지가 유사하여 추구하는 이미지에 따른 연상색채 특성도 편향되어 나타났다. 따라서 도시별로 각 도시만의 정체성을 표현할 수 있는 이미지를 먼저 구축하고, 그 이미지에 부합하는 색채를 사용한다면 다른 도시와의 차별성을 나타내며 보다 더 빨리 인지하고 기억하기 쉬운 도시브랜드가 될 것으로 사료된다.


Many cities in Korea have developed their city brands competitively, and many city brand related studies began to appear along with this situation. This study examined the relationship between the image that the city brand pursuit and the color associated image to express color effectively as a visual element which is fit for the purpose of the city brand. So the subject of analysis in this study are the city brand of 6 biggest domestic metropolitan cities symbols and slogan, and analyzed current state of the city brand of 6 biggest domestic metropolitan cities. The survey was conducted to 106 adult men and women aged between 20s and 50s by using a PCIS and then analyzed and compared current state of the city brand with results through frequency analysis in order to investigate the relationship between the image the city brand pursuit and the associated color. The result of the study is as below. First, the result of comparing and analyzing of the association color analysis about the image the city brand pursuit shows that most of the cities use colors which has no relationship with the images the city brand pursuit. Second, the association of 4 colors, red, yellow, blue and green, appeared high according to the images the city brand pursuit. And the association appeared high in vivid, strong and bright tone according to the images the city brand pursuit. Third, there are difference of influence by the color and the tone according to the images the city brand pursuit. The color is important expressing element in the city brand. But as we could recognize in this study, the color is being meaninglessly and indiscriminately used without considering the nature of color in most of the city brands. And the association color characteristic according to pursuing image was appeared as biased, because the pursuing images of the cities are similar. So if the image with which the city's identity could be expressed is established first and use colors appropriate to that image, a quicker recognition and easier recollection would be possible and it would be a city brand different from other cities.