초록 close

본 연구는 벤처기업의 기술혁신전략이 경영성과에 미치는 영향력에 기술사업화의 매개효과를 밝히는 데 목적을 갖고 벤처기업 대표이사와 연구소장 100명을 대상으로 설문조사하였다. 전체 연구결과 첫째, 기술혁신 전략이 경영성과로서의 제품 개발과 부가가치 창출에 부분적인 영향을 미치고 기술사업화의 매개적 효과는 경영성과에 제품 개발 성과와 부가 가치 창출에 모두 부분적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기술사업화가 경영성과에 미치는 영향 또한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 벤처기업의 기술혁신전략으로 제품혁신, 서비스 혁신, 공정혁신노력이 전체 경영성과에 기여할 수 있는 촉진요소로서 중요함을 나타내고 있으며, 이와 동시에 이들 기술 혁신을 바탕으로 한 제품화, 생산화, 마케팅화의 기술사업화가 촉진될 때 경영성과로서 제품개발과 부가가치를 높일 수 있는 요인으로 산업적 의의를 시사한 것으로 평가할 수 있다. 이 같은 결과는 기존 벤처기업의 기술 혁신 전략이 경영성과를 극대화시켜줌을 지지해줌으로써 본 연구의 유용성과 함께 기술혁신전략으로서의 제품혁신, 서비스 혁신, 공정혁신과 기술사업화 요인으로 제품화, 생산화, 마케팅화 요인의 매개에 따른 제품개발과 부가가치를 높이는 벤처기업 경영 전략으로 적합한 요인임을 입증시켜준 결과라 할 수 있다. 따라서 벤처기업의 기술혁신전략은 조직의 경쟁우위를 유지하고 획득하기 위한 벤처기업의 능력과 성과를 강화할 수 있는 동적인 전략으로 이러한 기술혁신전략은 신기술 시장에서 벤처기업들로 하여금 최상의 성과를 달성하기 위한 필수적인 요소로 우수한 기술 확보를 이룸으로써 신제품 출시와 공급자 우위측면에서 경쟁적 성과를 이끌어 내는 지름길이 될 것이다.


This study is intended to look into the effects of technological innovation strategies on management performance in venture firms and the mediating effects of technology commercialization. To achieve this, a survey was carried out to 100 CEOs and laboratory chiefs of venture firms. The results of this study were summarized as follows. First, technological innovation strategies had a partial effect on both product development and value-added creation as management performance, and technology commercialization was partially mediated by both product development and value-added creation as management performance. Second, technology commercialization had a positive effect on management performance. This implies industrial significance, which product innovation, service innovation and process innovation as technological innovation strategies in venture firms are factors to contribute to overall management performance, and technology commercialization of commercialization, production and marketing is a factor to improve product development and value-added creation as management performance. The results supported the existing previous studies that technological innovation strategies maximize performance in venture firms, proving the usefulness of this study, and product innovation, service innovation and process innovation as technological innovation strategies and commercialization, production and marketing as technology commercialization factors are appropriate attributes for management strategies in venture firms to improve product development and added value. Consequently, technological innovation strategies can dynamically strengthen competence and performance in venture firms to hold and gain a competitive edge of the organization, and will be a shortcut to lead competitive performance in terms of new product launch and provider superiority by securing superior technology as essential factors to help venture firms accomplish the best performance in the new technology market.