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표면 디자인은 표면의 내구성을 완성 시킬 뿐만 아니라 표면의 첫인상이 된다. 표면 디자인 중 본 연구는 메탈릭 표면에 주목하였다. 메탈릭 표면을 자세히 보면, 가공 기술 법에 따라 다양한 패턴과 텍스처가 존재하고 있다. 이때 표면에서 느껴지는 다양한 감성이 존재한다. 본 연구는 메탈릭 재질의 요인별 감성을 조사하였다. 메탈릭 표면에 대한 감성 조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 광택도가 높아질수록 ‘하이테크 하다’ 감성이 높게 나타났고, high-gloss 재질과 오목형 표면 형태에서 높게 나타났다. 명도가 높은 컬러가 하이테크 한 감성에 적합한 것으로 분석되었다. 둘째, 광택도가 낮아질수록 ‘심플하다’ 감성이 높아지는 것으로 분석되었다. 광택도가 낮은 sanding 재질과 light grey 컬러가 심플한 감성을 나타내는 것으로 분석되었다. 셋째, ‘쿨하다’ 감성은 hairline 재질에서, 컬러 요인은 blue, white 컬러에서 높게 나타나는 것으로 분석되었다. 넷째, ‘하드하다’ 감성은 명도가 낮을 때 높아지는 것을 확인할 수 있었다. hairline 재질, black 컬러가 하드한 감성에 적합한 것으로 분석되었다. 다섯째, ‘모던하다’, ‘세련되다’ 감성의 특징은 확인할 수 없었다. 여섯째, 대형 제품에 잘 어울린다고 생각하는 재질은 hairline으로 분석되었다. 일곱째, 대형 제품은 white, grey 컬러, 소형 제품은 red, green 컬러가 잘 어울린다고 생각하는 것으로 분석되었다. 본 연구는 메탈릭 표면의 요인별 조사를 통해 표면의 감성 특징을 확인할 수 있었다. 메탈릭 표면 디자인은 완성되는 표면의 감성을 예측하고 디자인 작업이 진행되어야 한다. 본 연구의 조사 과정 및 결과가 표면 디자인 향상에 기여되길 바란다.


Surface design not only finishes durability of the surface but also gives first impression on the surface. The present study focused on the metallic surfaces in surface design. Close examination of the metallic surfaces reveals a variety of patterns and textures according to processing techniques. These surfaces show a variety of emotions. This study investigated emotion by factors in metallic materials. The results of emotion survey are as follows. First, higher gloss was found to be high in the emotion of “being high-tech”, which was also high with high-gloss and concave surface form. It was found that colors with high level of brightness are suitable for high-tech emotion. Second, lower gloss was found to be high in the emotion of “being simple”. It was found that sanding materials with low gloss and light grey color represent the feeling of being simple. Third, the emotion of “being cool” was found to be high in the hairline material, and colors of blue and white. Fourth, the emotion of “being hard” was found to be higher when the brightness was low. It was found that the hairline material, and black color were suitable for the emotion of being hard. Fifth, the characteristics of “being modern” and “being sophisticated” were not significant. Sixth, the material considered to go well with large products was found to be hairline. Seventh, it was found that respondents thought large products went well with white and grey colors, and small products went well with red and green colors. This study determined emotional characteristics of surfaces using survey on characteristics of metallic surfaces by factor. Design work of metallic surfaces requires prediction of emotion of finished surface. The process and results of this study are expected to contribute to improving surface design.