초록 close

이 연구는 팀학습에 참여한 대학생들의 팀메타인지가 팀상호작용에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하기 위한 것이다. 관련 선행연구를 분석하여 팀메타인지를 측정하기 위한 17개 문항과 팀상호작용을 측정하기 위한 19개 문항을 개발하였다. 이 연구는 충북 소재의 대학교에서 실시한 팀학습 프로그램에 참여한 15개팀의 113명의 학생을 대상으로 실시되었다. 상관관계 분석과 회귀분석을 통하여 밝혀진 연구 결과는 첫째, 팀학습에서 팀상호작용 수준에 긍정적인 영향을 주는 팀메타인지 요인은 1가지로 ‘팀활동 때마다 시작 전 내용과 방법을 함께 결정’하는 것이었으며, 둘째, 팀학습에서의 팀상호작용 역량 향상을 예측하는 팀메타인지 요인은 3가지로 ‘내용의 이해를 위해 다양한 도구 활용’과 ‘팀활동 때마다 시작 전 내용과 방법을 함께 결정’요인은 긍정적인 영향을 주지만, ‘팀학습을 진행 전에 무엇을 어떻게 할 것인가에 대해 논의’는 부정적인 영향을 주는 것으로 분석되었다. 이상의 결과는 학생들이 팀학습의 전반적인 계획을 수립하더라도 매번 팀활동을 시작할 때 구성원이 모두 참여하여 공동으로 팀활동 계획을 점검하고 구체적인 계획을 수정 보완하도록 지원해야 하며 새로운 학습도구를 시도할 수 있도록 지원해야 함을 시사한다.


This study aimed to analysis how team metacognition effects have an influence on team interaction in team learning that participated university students. To conduct this study, we developed 17 items for measuring team metacognition and 19 items for measuring team interaction through the literature review. An object of this study was 113 students on 13 teams who participated a team learning program in the university of Chungbuk province. The results of correlation and regression analysis are in the following. The first, there is a one factor of team metacognition that influence positively to team interaction level. It is ‘to determine together about learning contents and methods whenever team learning’. The seconds, there are three factors of team metacognition for predicting team interaction improvement. The positive effect factors were ‘various tools use to understanding learning contents’ and ‘to determine together about learning contents and methods whenever team learning’. The negative effect factor was ‘discussion of what will do before starting team learning.' Therefore, it can be told that the program administrator should support adjusting a pre-determined plan of team learning under the cooperation of the team members whenever it takes place, even though they already had a whole plan before starting team learning.