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본 연구의 목적은 3군 사관학교의 신입생 선발을 위한 영어시험의 타당도(validity)를 조사하는 것이었다. 본 연구는 표본 집단으로 공군사관학교를 선정하였으며, 760명의 학생을 연구대상으로 하였다. 본 연구는 연구대상자들의 2011학년도부터 2015학년도까지 3군 사관학교가 공동으로 출제한 영어시험과 TOEIC 성적 간의 상관관계를 Pearson 상관계수 분석을 활용해 조사하였다. 본 연구의 결과는 각 학년도별 상관계수가 2001년에는 0.487, 2012년에는 0.550, 2013년에는 0.664, 2014년에는 0.556, 2015년에는 0.440으로 두 시험간의 상관관계가 통계적으로 유의미함을 나타낸다. 연구의 결과를 통해 사관학교 영어시험이 적절한 타당도를 가지고 있음을 확인하였다.


The purpose of the present study is to investigate the validity of English test for three armed forces academies to admit new students. To this end, one of the three armed forces academies, Air Force Academy, was selected as a sample group. The subjects of the present study were 760 students enrolled in Air Force Academy from 2011 to 2015. The correlation between the participants’ scores of English test made jointly by three armed forces academies for the admission and those of TOEIC(Test of English for International Communication) was analyzed using validity coefficient. The result of the study indicates that the validity coefficient for the entire students was 0.460. It also shows that the validity coefficient for the year of 2011 was 0.487, 0.550 for 2012, 0.664 for 2013, 0.556 for 2014, and 0.44 for 2015. Based on the results of the present study, this paper concludes that the English test of three armed forces academies has the appropriate criterion-related validity.