초록 close

본 연구의 목적은 생도들이 인식하는 사관학교 군사훈련 교관의 교수행동이 군사훈련 만족도에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위해 육군3사관학교 생도 458명을 대상으로 2015년 7월 20일부터 25일 사이에 교수행동질문지, 교육만족도 척도, 동기유형검사 등을 실시했다. 이어 회수된 데이터에 대해 구조방정식모형분석을 실시한 결과 여섯 개의 교수행동요인 중 처벌과 통제를 제외한 다섯 개의 교수행동요인이 교육만족도에 통계적으로 유의미하게 긍정적인 영향을 미쳤다. 이어서 교수행동요인들이 교육만족도에 미치는 영향이 학년에 따라 달라지는지 여부를 검증하기 위해 중다집단 구조방정식모형 분석결과 3학년(1년차)의 경우‘심리적 조력’이 가장 크게 긍정적인 영향을 미치는 반면 4학년(2년차)의 경우‘경험과 지식’이 가장 크게 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 교수행동요인들의 영향이 동기유형에 따라서 달라지는지 여부를 분석한 결과 내적동기집단의 경우‘피드백 제공’이 가장 크게 긍정적인 영향을 미쳤고, 외적동기집단의 경우는‘심리적 조력’, 무동기집단의 경우도‘심리적 조력’이 가장 크게 긍정적인 영향을 미쳤다. 넷째, 교수행동요인들의 영향이 훈련과목의 유형에 따라서 달라지는지 여부를 분석한 결과 전투기술학의 경우는‘피드백 제공’이 가장 큰 정적인 영향을 미쳤고, 전술학은 ‘경험과 지식’, 화기학은‘교수전략’이 가장 큰 정적인 영향을 미쳤다. 즉, 교관의 교수행동요인들이 사관생도들의 군사훈련 만족도에 미치는 영향은 학년, 동기유형, 훈련과목의 유형에 따라서 유의미한 차이가 있었다.


The purpose of this study is to identify the military training instructors’effective teaching behaviors perceived by the military cadets of Korea Army Academy at Yeong-cheon(KAAY). Participants(n=478, male) were recruited from the KAAY with a verbal consent and a battery of questionnaires assessing the instructors’teaching behaviors, learners’educational motivation, and satisfaction were administered to the subjects. Total 458 effective questionnaires were collected and the data were analyzed by structural equation modeling. The results of the analyses showed that there were six teaching behavior constructs significantly affecting the military cadets’satisfaction in the military training. Second, there were significant differences in the magnitude of effects among the six constructs between senior and junior cadets. Third, there were significant differences in the magnitude of effects among three types of cadets’learning motivation: intrinsic, extrinsic, and null motivation. Fourth, there were significant differences in the magnitude of effects among the three types of training subjects: combat skill, tactics, and firearms.