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본 연구는 면적비에 따른 2색배색의 색채조화의 변화를 검증하고 배색의 심리메트릭량 별 면적비와 조화도의 관계를 밝혀내는 것을 목적으로 한다. 실험 1에서는 63명의 피험자가 1 : 1 면적비 구성의 2색배색을 조화도가 증가되도록 면적비를 조절하였고 실험 2에서는 40명의 피험자가 실험 1에서 조절된 면적비로 구성된 배색의 조화도를 평가하였다. 두 실험에서 사용된 배색샘플은 선행연구에서 평가된 조화도를 기준으로 조화도가 높은 고평가군과 낮은 저평가군으로 구성되어 있다. 실험 결과, 대부분의 샘플이 면적비가 조절되었을 때 조화도가 증가되었고 증가의 폭은 저평가군에서 더 크게 나타났다. 이는 고평가군의 배색은 면적비를 변화시켜도 조화도에 크게 영향을 미치지 않는 색으로 구성되어 있지만 저평가군의 배색은 면적비에 따라 조화도가 변할 수 있는 색으로 구성되어 있음을 시사한다. 즉, 면적비는 배색의 색채조화에 영향을 미치는 요인으로 확인되었지만 배색 구성색의 심리메트릭량이 조화를 결정할 수 있는 중요한 요인임이 확인되었다. 고평가군 배색의 심리메트릭량의 특징은 평균명도가 높고 명도차가 크며 색상차가 작다. 저평가군의 특징은 이와 반대인데 면적의 비율에서 소면적을 극소화시킨 엑센트배색의 경우 조화도가 증가되었다. 이때 소면적에 저명도색을 적용시켜 두 색의 명도차를 강조하고 고명도의 면적을 크게 하여 전체적으로 평균명도가 높아지도록 하는 것이 조화도를 증가시킬 수 있다. 또한 색상차가 크다는 것을 강조하지 않기 위해 2색 중 한쪽을 소면적으로 적용하면 조화도를 증가시킬 수 있다.


This study aims to verify what change color harmony of two-color combination according to the area ratio, and to identify the relation between the area ratio and harmony for the psychological metric quantities respectively. In Experiment 1 for 63 subjects, area ratio of two-color combination composed of 1 : 1 area ratio was modulated to increase the harmony. In Experiment 2, 40 subjects evaluated the harmony of two-color combination composed of the modulated area ratio from Experiment 1. Two-color combination samples used for both experiments were comprised of the high evaluated group and low evaluated group based on the harmony assessed from previous study. As a result, harmony increased when modulating the area ratio in most samples of high and low evaluated groups. However the increase was higher in the low evaluated group. It suggests that samples of the high evaluated group are formed by colors rarely influencing the harmony even when area ratio is changed but that of the low evaluated group are formed by colors influencing the harmony according to the area ratio. In other words, it showed that area ratio has an effect on the color harmony of two-color combination but psychological metric quantity is an important factor deciding the harmony. In the high evaluated group, harmony increase when they have high mean lightness, large lightness difference, and small hue difference. On the contrary, harmony may increase if accent combination is applied for the more minimized small area, in the low evaluated group. Here, as for the small area, harmony may be enhanced through applying low lightness colors, emphasizing lightness difference of both colors and enlarging the area of high lightness so elevating the mean lightness. Besides, in order not to emphasize a large hue difference, it is possible for increasing the harmony in case small area is applied to one of two colors.