초록 close

본 연구의 목적은 클럽 문화 체험에 대한 감정반응, 무용에 대한 이미지와 행동의도에 대한 관계를 알아보고자 하는데 있으며, 서울지역에 자리 잡고 있는 4년제 대학교(D대, K대, S대, Y대)에 재학 중인 남ㆍ녀 대학생을 대상으로 총 418부의 설문지를 최종 연구 자료로 사용하였다. 이를 분석하기 위해 Windows SPSS 18.0 Version 통계프로그램을 활용하여, 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석 등을 이용하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 클럽 문화에 대한 감정반응의 하위요인인 긍정반응과 부정반응 모두 무용에 대한 이미지의 하위요인 전반적 이미지, 사회적 이미지, 전문적 이미지 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 클럽 문화에 대한 감정반응의 하위요인인 긍정반응과 부정반응 요인에서 긍정반응 요인만 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 무용에 대한 이미지의 하위요인인 전반적 이미지와 전문적 이미지는 행동의도 요인에 영항을 미치는 것으로 나타났다. 클럽 문화체험은 긍정적인 클럽 문화를 만들어나가고 전파해 나가야만 할 것이며, 올바른 평생 여가를 만들어나가는데 힘써야 할 것이다.


The purpose of this study is to examine the effects of emotional response to club cultural experience on dance image and behavioral intention, and survey research was conducted with male & female university students enrolled at 4-year universities in Seoul region (D University, K University, S University, Y University). Among the survey questionnaires distributed, 418 copies were used as final research data. For analysis, Windows SPSS 18.0 Version statistical program was used to perform frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis and multiple regression analysis and following conclusions were deduced. First, it was found that both positive and negative responses that are sub-factors of emotional response to club culture have effects on overall image, social image and professional image that are sub-factors of dance image. Second, it was found that only positive response factor among positive and negative responses that are sub-factors of emotional response to club culture has effects on behavioral intention. Third, it was found that overall image and professional image that are sub-factors of dance image have effects on behavioral intention factor.