초록 close

본 연구는 스포츠 박람회의 관계의 질이 대학생 참여자들의 재방문의도와 전환의도에 미치는 영향을 규명하는 것을 목적으로 하였으며, 스포츠 박람회를 통해 스포츠 관련 산업에 호의적인 단골고객 확보하는데 있어서 관계의 질의 중요성을 확인하고자 하였다. 연구의 대상은 2014년 3월부터 5월까지 서울에서 개최된 스포츠 관련 박람회에 참여한 대학생을 모집단으로 하였으며, 편의표본추출법에 의해 299명의 자료를 수집하였다. 자료분석 방법은 IBM SPSS 21.0 program을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석을 실시하였으며, 가설검증을 위해 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 스포츠 박람회의 관계의 질은 재방문의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 스포츠 박람회의 관계의 질은 전환의도에 긍정적인 영향을 미쳤다.


The purpose of this study was to enhance college students' paradigm shift in sports through sports exhibition by analyzing the influential relationship, in which the relationship quality of sports exhibition has on collegian participants's repurchase intention and switching intention, and to analyze the positive value required for the securing of favorable regular customers and customer creation of the sports-related industry. As for the research subject, this study set the college students, who participated in sports-related exhibition held in Seoul from March to May, 2014 as a population. The study drew the results as follows: First, relationship quality of sports exhibition showed a positive effect on revisit intention. Second, relationship quality of sports exhibition showed a positive effect on switching intention.