초록 close

이 연구에서는 레크리에이션 전문화의 기존 척도와 레크리에이션 전문화의 구성체계를 바탕으로 각 하위요인 별 대표문항을 구성하고 상대적 평가가 가능하도록 문항의 진술방식을 변경한 단일문항 레크리에이션 전문화 척도를 비교분석함으로써 단일문항 상대평가 방식척도의 활용성을 검토하였다. 서울, 경기 및 강원도에 위치한 대학의 테니스 동아리회원을 모집단으로 하여 총 300명을 유의표집법으로 표집하였다. 응답이 불성실한 14부를 제외한 286부의 설문지를 활용하여 EFA, CFA, t-test, 상관분석 및 회귀분석 등 연구분석을 실시했다. 그 결과 단일문항 레크리에이션 전문화 척도와 기존의 레크리에이션 전문화 척도는 동일한 개념을 측정하는 것이라고 판단하기에 충분한 상관을 확보하지 못했으며, 각 척도를 활용한 레크리에이션 전문화의 측정값에도 차이가 있어 두 척도는 차이가 존재한다. 또한 두 척도를 활용하여 레크리에이션 전문화가 삶의 질에 미치는 영향을 분석한 결과 단일문항 레크리에이션 전문화 척도가 삶의 질에 대한 더 높은 설명력을 확보했다.


The purpose of this study was to examine the applications of the newly developed items of recreation specialization. This newly developed recreation specialization items are different from the previous recreation specialization items in that the newly developed items used a third person point of view, compared to a first person point of view employed for the previous recreation specialization items. For the purpose, the key item of each subset of the previous recreation specialization questionnaire was adapted. The systematic sampling method was used to garner 300 questionnaires from college tennis club players. After excluding 14 incomplete questionnaires, data analyses were conducted using exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability test, t-test, correlation analysis, and regression analysis. Findings indicated that the newly developed items were different from the previous items and that the newly developed items had more power to explain participants’ quality of life than did the previous items. Theoretical and practical implications were provided in the discussion section.