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본 연구는 중등학교 체육교사의 한국민속무용 평가요인에 대한 의견을 조사하고 이를 토대로 학교현장에서 적용할 수 있는 평가도구의 구조와 평가방식을 제안하는 데 그 목적이 있었다. 교직경력이 15년 이상인 한국무용을 전공한 중등학교 체육교사 3명이 본 연구에 참여하였다. 본 연구의 수행을 위한 연구 자료는 연구 참여자들과의 심층면담을 통해 수집되었으며, 심층면담을 위한 질문을 구성하기 위해 2002년부터 2014년까지 실시된 전국단위 무용콩쿠르의 심사평을 분석하여 중등학교 학생들을 대상으로 한 평가에 적용할 수 있는 평가요소들(운동능력, 호흡, 표현, 연주능력 등)을 추출하였다. 연구 참여자들과의 심층면담은 추출된 평가요인들을 참고하여 1)한국민속무용 교육에 적용되는 평가기준은 무엇인가, 2)평가기준에 적용되는 평가요소는 무엇인가에 대한 질문들을 통해 진행되었다. 심층면담의 결과를 분석한 결과, 중등학교 체육교사들은 동작 수행능력, 작품 수행능력, 음악 이해능력과 관련된 평가요인들을 적용해 중등학교 학생들의 민속무용능력을 객관적으로 평가할 수 있을 것이라는 점에 의견을 모으고 있는 것으로 나타났다.


The purpose of this study was to investigate secondary physical education teachers’ perspectives on assessment tool for students’ expression ability with Korean traditional dance. Three physical education teachers who majored traditional dances in college and had long teaching experience(over 15 years) of Korean traditional dance for secondary students participated in the present study. Data collection was conducted by in-depth interviews with participants. In order to prepare interview questions in detail, the researchers of the present study extracted assessment factors(motor skill, breathing, face and emotion expression, playing instruments) from commentary of a Korean traditional dance competition from 2004 to 2014. During the in-depth interview, researchers and participants discussed 1)what standards have prepared and applied for assessment of Korean traditional dance, and 2)what assessment factors and methods are required to be designed for objective assessment. According to the results, secondary physical education teachers have complained impractical assessment directions on Korean national physical education curriculum for teaching traditional dance skills and expressions because of abstract and non-objective standards for assessment. In addition, participants pointed out it is necessary to understand secondary students’ motor skill and cognitive level for discovering classical dance to design practical assessment tool.