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본 연구의 목적은 체육수업에서 지각된 학습환경과 자기효능감 및 노력/지속성의 구조적 관계를 규명하는 것이다. 이러한 연구목적의 달성을 위해 수도권에 소재하고 있는 4곳의 중학교 학생을 대상으로 편의표본추출법을 통한 총 355부를 최종 유효 표본으로 선정하였다. 자료의 처리는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 사용하여 전체모형의 적합도에 대한 검증을 확인한 후 가설검정을 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 노력/도전지각환경은 자기효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 유능지각환경과 위협지각환경은 자기효능감에 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 자기효능감은 노력/지속성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학습환경의 노력/도전지각환경과 유능지각환경은 노력/지속성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 위협지각환경은 노력/지속성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 체육학습환경의 노력/도전지각환경과 노력/지속성의 관계에서 자기효능감은 매개역할을 하는 것으로 확인되었다.


This study is aimed at identifying the structural relationship among the perceived learning environment, self-efficacy, and efforts/persistence in physical education class. To that end, a survey was conducted on four middle school students in the metropolitan areas. Afterwards, a total of 355 copies were selected as the valid sample through convenience sampling method. The collected data was processed through SPSS 18.0 and AMOS 18.0 to verify the goodness of fit of the entire model and the hypotheses were tested. The findings are as follows. First, the effort/challenge-perceived environment had significant effects on the self-efficacy. However, the competence-perceived environment and threat-perceived environment had no significant effects on the self-efficacy. Second, the self-efficacy had significant effects on the efforts/persistence. Third, the effort/challenge-perceived learning environment and competence-perceived environment had positive effects on the efforts/persistence. However, the threat-perceived environment had no significant effects on the efforts/persistence. Finally, the self-efficacy had mediating effects on the relationship between the effort/challenge-perceived learning environment and the efforts/persistence in physical education.