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본 연구는 Rhind와 Jowett(2012)이 개발한 코치-선수관계 유지 척도(CARM-Q)를 국내 프로 스포츠 상황에서 활용될 수 있도록 프로야구 코치-선수관계 유지 척도를 재검증하는 것이다. 1차 예비조사는 2014년 국내 프로야구 1군에 등록된 프로야구 코치(29명)와 선수(103명) 총 132명을 대상으로 코치-선수관계 유지에 대한 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 최대우도추정법을 사용하여 잠재적 기본구조를 확인하였다. 코치-선수관계 유지 척도의 타당도를 검증하기 위해 최종 273명(코치 62명과 선수 211명)을 연구대상자로 선정하였다. SPSS 18.0과 AMOS 16.0 프로그램을 이용하여 탐색적 요인분석(EFA), 확인적 요인분석(CFA), 내적일관성, 검사-재검사 신뢰도 분석 그리고 상관관계 분석을 통해 6요인 25문항 프로야구 코치-선수관계 유지 척도가 완성되었다. 분석결과 6요인으로 구성된 한국형 프로야구 코치-선수관계 유지 척도가 재검증되었다. 전반적으로 본 연구에서 확인된 프로야구 코치-선수관계 유지 척도를 다집단 분석을 통해 드림과 나눔 팀, 또는 1군과 2군 간 경로의 차이를 비교하여 결과를 제공해 보는 것도 의미가 있을 것이다.


The purpose of this study was to prove a development and initial validation of the korean version of coach-athlete relationship maintenance scale that originated from the work of Rhind and Jowett(2012) in pro baseball. The items were then administered to 132 Participants(29 coaches and 103 athletes) completed the questionnaires of the coach-athlete relationship maintenance in First preliminary investigation. Maximum likelihood estimate was used to identify the latent underlying structure. In order to verify the validity of Korean version of coach-athlete relationship maintenance was administered to an independent sample of 273 coaches and athletes. Pro baseball coach-athlete relationship maintenance is consisted of six factors(25 items) with conflict management, motivational, preventative, openness/assurance, support, and social network. SPSS18.0 and AMOS16.0 were used to analyze the exploratory factor analysis, confirmatory factory analysis and internal consistency, test-retest with bootstrapping using of the data in this study. The results of the pro baseball coach-athlete relationship maintenance scale had six factors with 25 items, and each six factor was positively correlated. Overall, this study verified pro baseball coach-athlete relationship maintenance questionnaire. Thus, suggest that path of comparing the differences between the first division and farm team by using the test of the structural model invariance across the groups.