초록 close

본 연구의 목적은 체육수업 내 뉴스포츠 적용이 학생들의 만족도에 미치는 효과를 살펴보는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 강원도에 소재한 중학교 중 뉴스포츠를 수업을 실시한 남녀중학교 2개교와 전통적인 내용으로 수업을 실시한 남녀중학교 2개교 420명을 연구대상으로 하였다. 조사도구로는 설문지를 이용하였으며, 타당도 및 신뢰도를 검증하기 위하여 요인분석과 Cronbach' α를 산출하였다. t-test 및 일원변량분석을 통하여 분석한 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 성별에 따른 체육수업 만족도에서는 ‘수업환경’, ‘수업효과’ 요인에서 차이를 보였으며, 남학생이 여학생보다 수업에 대한 만족도가 높은 것을 알 수 있다. 둘째, 학년에 따른 체육수업 만족도에서는 ‘체육교사’, ‘수업평가’, ‘수업효과’ 요인에서 차이를 보였으며, 3학년이 1학년과 2학년에 비해 수업에 만족하고 있음을 알 수 있다. 셋째, 선호도에 따른 체육수업 만족도에서는 ‘체육교사’, ‘수업평가’, ‘수업효과’ 요인에서 차이를 보여 선호도가 높은 집단일수록 수업에 만족하고 있음을 알 수 있다. 넷째, 뉴스포츠수업의 참여에 따른 체육수업 만족도에서는 ‘수업환경’, ‘수업방식’ 요인에서 차이를 보였으며, 뉴스포츠수업에 참여한 학생이 참여하지 않은 학생보다 수업에 만족하고 있음을 알 수 있다.


Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of the new sports activities on student satisfaction in the physical education class. Methods: The study was conducted at two middle schools which had physical education by using the new sports in C-city, Kangwondo. 420 students were sampled by the convenience sampling method, and they completed the questionnaires given in this study. To verify reputation and validity of the questionnaires, factor analysis and Cronbach' α were used. The subjects were asked to answer the questionnaires in self-administration method. For the data processing, statistics program for Windows, SPSS/PC+ Ver. 18.0 was used and frequency analysis, factor analysis, t-test and One-Way ANOVA were used. The significance level showed α=.05. Results & Conclusion: First, there were significant differences between gender. Boys showed high level of satisfaction in 'learning environment' and 'teaching effectiveness' than girls. Second, differences between the graded were showed, students in 3rd grade were satisfied than 2nd ones with 'physical teacher', 'class evaluation' and 'teaching effectiveness'. Third, there was high level of satisfaction in 'physical teacher', 'class evaluation' and 'teaching effectiveness' if they had high level of preference for them. Forth, students who attended the new sports classed were satisfied more in learning environment and teaching method.