초록 close

본 연구는 TV 예능프로그램을 통한 태권도 경험적 가치가 시청만족과 추천의사 및 행동의도에 미치는 영향을 규명하여 태권도를 소재로 한 예능프로그램 편성과 태권도에 대한 인식변화를 통한 생활체육 참여인구 저변 확대를 위한 기초자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 KBS에서 방영한 우리동네 예체능 “태권도편”을 시청한 대학생 중 태권도전공학생을 제외한 비전공 대학생들을 대상으로 총 26문항을 설문문항으로 구성하였다. 목적표본추출법을 이용하여 총 320부를 최종 분석에 사용하였으며 자료 분석방법으로는 SPSS ver,21.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과 TV 예능프로그램을 통한 태권도 경험적 가치요인은 시청만족에 오락적, 경제적, 사회적, 문화적요인 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 추천의사는 사회적, 오락적, 경제적요인 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났고, 행동의도에는 사회적, 경제적, 문화적요인 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.


The purpose of this study is to clarify the effect of taekwondo experiential values on viewing satisfaction and recommendation intentions as well as behavioral intentions so that it can calculate the taekwondo experiential values of taekwondo-based tv variety program and provide effective marketing strategy for the increase of leisure sports population for adult taekwondo. For this, the study selected non-taekwondo majoring university students who watched our town music and physical education “taekwondo realm” on KBS and used them to conduct final analysis. The research tool consists of question paper including 26 questions. convenience sampling method among non-probability sampling methods was adopted and total 320 question papers were finally used for final analysis. For data analysis method, spss ver,210 was used and frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis and control multiple regression analysis were performed. The study results are as follows. For the experiential values factor, it was found that recreational, economical, cultural, social, attractiveness factor was in regular sequence as to positively influence the viewer satisfaction. recommendation Intentions was in numerical order of social, recreational factor. Finally, behavioral Intentions was in numerical order of social, economical, cultural factor to cause positive effect on viewer satisfaction.