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이 내러티브 연구의 목적은 여자축구 선수의 성 역할 갈등을 이해하고, 그 개선점을 탐색하는데 있다. 연구 참여자는 유목적 표집 중 결정적 사례표집법에 의해 성 역할 갈등으로 고민하고 있는 여자축구 선수로 선정했으며, 연구자는 연구 참여자의 고등학교 재학시절부터 3년 간 교사와 학생의 관계로 지속적인 만남을 이어온 체육교사이다. 자료는 참여관찰과 심층면담, 그리고 전자우편(e-mail)으로 수집하였고, 수집된 자료는 ‘영역분석(domain analysis)’과 ‘분류분석(taxonomic analysis)’을 통해 분석되었다. 그 결과, 연구 참여자인 ‘다희’가 여자축구 선수로 활약하면서 겪을 수밖에 없었던 성 역할 갈등에 대한 ‘소회(所懷)’는 크게 두 가지 개선점을 준다. 그것의 첫 번째는 여자축구 선수에 대한 ‘사회문화적 편견의 전환’이고, 두 번째는 여자축구 선수의 ‘성 정체성 확립’이다. 구체적으로, 여자축구 선수의 성 역할 갈등을 해소하기 위해서는 축구를 ‘남성성’과 ‘여성성’의 이분법적 논리로 바라보는 사회문화적인 인식의 전환이 필요하며, 그들의 성 정체성을 확립할 수 있는 중재프로그램과 교육공간이 마련될 필요가 있다.


This study aims to understand the gender-role conflict of female soccer players and to suggest solutions. For this purpose, a female soccer player who was troubled with gender-role conflict was selected as a participant by utilizing a case sampling method among purposive sampling methods. The researcher is a physical education teacher who has been involved with the participant with three year relationship between a teacher and a student during the participant's high school period. Data on participant observation, in-depth interview and e-mail were collected and they were analyzed with domain analysis and taxonomic analysis. It results in that the opinion on gender-role conflict which the participant, Dahee had to go through as a female soccer player proposes two solutions. First, there should be a transformation of social and culture prejudices for female soccer players. Second, there should be an establishment of gender identity for female soccer players. In detail, the social and cultural awareness with dichotomy of logic in accepting masculinity and femininity should be transformed to solve the gender-role conflicts of female soccer players. Also, intervention programs and educational institutes are necessary to establish their gender identity.