초록 close

이 연구는 보편적으로 널리 사용되고 있는 유아체육과 유소년스포츠의 관계를 논의하였으며, 유소년스포츠의 발전방안을 모색하였다. 첫째, 유소년스포츠의 정의에 대한 논의이다. 유아체육의 본질과 의미는 유소년스포츠로 확장되거나 포함될 수 있는 개념으로 나타나고 있으며, 정의추구에 있어서도 단순히 연령별 확장에 따른 단어로 정의되곤 한다. 이에 유소년스포츠의 실질적인 발전과 명확한 개념, 정의추구를 위해서는 체육과 스포츠, 유아체육과 유아스포츠, 유소년 스포츠에 대한 지속적인 논의와 탐구가 필요하다. 둘째, 유소년스포츠의 자격증에 대한 논의이다. 유소년스포츠 지도사의 자격증 취득과 활동들에 대한 업무가 여러 정부부처에 흩어져 있어 유소년스포츠지도사에 대한 명확한 역할과 책임, 그리고 가치에 이르기까지 제대로 구축되어 있지 않은 실정이다. 이에 유소년스포츠지도사에 대한 중심적인 전담부서가 필요하며, 민간유아체육관련 단체나 협회들과의 관계를 모색해야 한다. 유소년스포츠의 본질적인 연구라고 할 수 있는 정의추구와 발전방안에 대한 후속연구들이 여러 영역에서 논의되길 바란다.


This study is a widely used and discuss the relationship of infant physical education, youth and sports, has been exploring the evolution of youth sports. First, it is a discussion of the definition of youth sports. The essence of infant physical education have been childhood sports expansion. Definition, depending on age, defined in different words. Sports and Physical Education for the development and definition pursuit of youth sports, there is a need for discussion infant physical education infant sport, related to youth sports. Second, It is a discussion of the licence of the youth sports. Youth sports instructor qualifications and activities scattered in the various government departments to the task got a clear roles and responsibilities for youth sports instructor and has not been properly established, from the value. This Youth Sports instructor requires a dedicated Department for Central, a private preschool early childhood physical education-related organizations and associations should seek a relationship with. In addition, youth sports can be said to define the essential pursuit of research and development for follow-up study are discussed in the different areas of the hope. Definitions that may be an essential research youth sports and for the development, subsequent researchers hope that become discussed.