초록 close

이 연구는 예비초등교사의 스키수업 참여 경험을 통해 보다 거시적인 관점에서 교육적 사고로의 변화를 이해하고자 하였다. 이를 위해 2014년 G교육대학교 동계 스키수업 참여 학생들을 대상으로 남학생과 여학생을 각각 6명씩 총 12명을 선정하였다. 연구방법으로는 심층면담과 서술적 설문자료를 사용하였다. 수집된 자료는 각 연구 참여자별로 사례기록과 개인별 종합 프로필을 작성하여 단위화와 부호화 작업을 한 후 Spradley(1980)의 귀납적 범주 분석을 이용해 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째. 예비초등교사의 스키수업에 대한 사고는 크게 ‘같은 생각’ 과 ‘다른 생각’으로 나타났다. 같은 생각은 재미, 안전한 스키 배우기, 수준에 맞는 체계화된 학습, 노력과 성과를 인정하는 향상 평가, 미래의 교사로서 필요한 자질 함양과 여가선용 등을 주장하였다. 이에 반해 다른 생각은 각 대영역 분류 기준별로 집단 간에 생각의 차이(이후 남자1-경험 무, 남자2-경험 유, 여자1-경험 무, 여자2-경험 유의 순으로 기술할 것임)를 보였다. 둘째 예비초등교사들은 스키수업을 통한 사고의 변화는 보다 확대되었다. 대영역 분류 기준으로 보면 교육 목표로 확대, 교육 내용으로 확대, 교육 방법으로 확대, 교육 평가로 확대, 그리고 교육 가치로 확대가 나타났다.


The purpose of this study was to understand the changes of educational thinking through activities in ski class of pre-service elementary teachers’. This study was conducted during winter season in 2014 with in-depth interview and open-ended questionnaire. The participants were 6 ski experienced(3 males and 3 females) and 6 ski inexperienced persons(3 males and 3 females), who were attending at G university of education. The results of this study are as follows. First, the thinking about ski class of pre-service elementary teachers’ was divided into greatly ‘common ideas’ and ‘different ideas’. Common ideas include ‘fun’, ‘to learn skiing safe’, ‘differentiated instruction’, ‘improving assessment’, ‘teaching aptitude and recreation’. Different ideas showed between the 4 groups(male 1-inexperienced, male 2- experienced, female 1-inexperienced, female 2- experienced). Second, the thinking through ski class of pre-service elementary teachers’ expanded. Changes of thinking include ‘expansion to the objectives of education’, ‘expansion to educational contents’, ‘expansion to teaching methods’, ‘expansion to educational evaluation’, and ‘expansion to educational values’.