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본 연구는 기본 심리적 욕구를 통제하는 체육교사의 행동이 전반적인 기본 심리적 욕구좌절을 매개로 하여 수업참여에 영향을 미치는데 있어서, 이 관계가 중학생들의 자기결정적 동기 수준(RAI)에 의해 조절되는지를 검증하였다. 중학생 485명(남학생 321명, 여학생 164명)이 참여하였으며, 지각된 욕구통제 교수행동, 욕구좌절, 행동조절 및 수업참여 질문지에 응답하였다. 중학생이 지각한 체육교사의 욕구 통제 행동과 욕구좌절, 자기결정적 동기, 그리고 수업참여 간의 관계를 검증하여 다음의 결론이 도출되었다. 첫째, 중학생들의 욕구를 통제하는 체육교사의 행동은 기본 심리적 욕구를 좌절시켜 낮은 수업참여를 이끌어낸다. 둘째, 체육교사의 욕구 통제적인 행동이 기본 심리적 욕구좌절을 통해 중학생들의 수업참여에 미치는 영향은 이들의 자기결정적 동기 수준에 따라 다르다. 본 결과는 체육교사로 하여금 학생들의 내적 동기를 증진시키고, 이들의 흥미와 선호하는 활동, 개인적 목표에 관심을 기울이며, 명확한 설명과 지도를 통해 바람직한 결과를 달성할 수 있다는 자신감을 경험하도록 이들의 심리적 욕구를 지지하는 교수전략을 사용하는 것이 중요함을 시사한다.


This study examined if self-determined motivation moderated the mediational effect of need thwarting on the relationship between need control teaching behaviors and task engagement in the physical education classes. Questionnaires regarding observed need-control teaching behaviors, psychological need thwarting, behavioral regulation, and class engagement were completed by 485 middle school students (321 males, 164 females). The results showed that students' need thwarting fully mediated the association between physical educators' need control behaviors and engagement in class. The mediating effect of need thwarting in the relationship between need control teaching behaviors and engagement in class were moderated by relative autonomy index. More specially, students with high relative autonomy index were protected from the detrimental impact of need control teaching behaviors on engagement in class, compared with students' with low relative autonomy index. Findings suggest that physical educators can support students' basic psychological needs when they understand students' perspective and instead pressure then to act, think, or feel in prescribed ways.