초록 close

본 연구는 융합관광이 지속적으로 언급되고 있지만 개념에 대한 학술적 통일성은 부족한 상황에 대한 문제의식에 의해 융합관광의 개념을 구체화하고자 한 것이다. 연구방법은 질적 연구로서 심층면접의 내용을 맥락상으로 분석하는 귀납적 방법을 적용하였다. 연구절차는 먼저, 융합과 산업융합의 개념을 파악한 후 두 개념에서 공통적인 속성을 도출하였다. 다음으로 도출된 공통 속성을 바탕으로 전문가 심층면접을 실시하였으며 이의 내용에 대해 내용분석을 하였다. 개념을 통해 추출하고 계열화하였으며, 이를 주제에 따라 범주화하였다. 이의 결과 융합관광 개념의 구성요소는 시장지향, 협력지향, 혁신지향, 가치지향 등으로 나타났다. 융합관광의 주체는 산업차원으로 시장지향성을 추구하며, 융합의 과정에서는 산업 간의 협력적․수평적 네트워크를 실행하기 위한 협력지향성과 콘텐츠의 창조적 결합을 위한 혁신지향성을 추구하게 되는 것을 의미한다. 이의 결과로는 경제적․사회적 효과를 창출하는 가치지향성을 추구하는 것으로, 결국 융합관광의 출발은 시장지향적 특성에 기반하고 있지만 그 과정에서 타 산업과의 협력을 통해 혁신해 나감으로써 경제적 가치는 물론 지역의 공적 이익에 부합하는 사회적 가치를 창출한다는 점에서 기존의 관광산업과는 차별된다. 융합관광은 지속가능한 관광의 의미를 포함하고 있으며, 더 나아가서 하나의 관광 패러다임으로 볼 수 있음을 시사한다.


Convergence is a phenomenon that has had a profound effect on several industries over the past decades. Despite this, prior research has been limited by a lack of coherent theoretical definitions of convergence in tourism study. This study aims to establish conceptualization for convergence tourism. The concept of convergence tourism was drawn by the inductive method. First of all, the researcher reviewed literature on convergence and industry convergence. Then, the three core attributes of subject, process and performance were derived from the concepts of convergence and industry convergence. This study also tr performed content analysis based upon in-depth interviews with individuals involved in medical tourism, MICE and 6th industrialization. Finally, to establish conceptualization the four categories of: market orientation, cooperation orientation, innovation orientation and value orientation were considered as conceptual attribution. These results suggest that convergence tourism is sustainable tourism and furthermore, convergence tourism is a tourism paradigm.