초록 close

정보 교과에서 프로그래밍 교육은 ‘문제해결력 향상’에 긍정적인 효과가 있다고 보고되었다. 프로그래밍 교육을 통한 문제해결력 향상은 성별, 프로그래밍 방식 등의 학습자 특성에 의해 분석하였다. 본 연구는 학습자의 특성을 구분하고, 학습자 특성에 적합한 프로그래밍 방법이 무엇인지를 규명하기 위한 목적이 있다. 목적 달성을 위해, 프로그래밍 수업을 진행하는 S 고등학교 학생 62명을 연구 대상으로 하였다. 연구 결과, 개별 성취도에 영향을 미치는 것은 성별과 프로젝트 선호도이고, 팀 성취도에 영향을 미치는 것은 프로그래밍 경험으로 나타났다. 본 연구는 분석 자료를 통해 학습자 특성의 관점에서 프로그래밍 수업을 어떻게 진행해야 할 것인지 논의하고, 고려되어야 할 학습자 특성에 대한 시사점을 제공하였다.


It has been reported that programming education has a positive effect on 'improvement ofproblem solving skills' within the domain of information subject. Improvement of problem solvingskills through education programming was confirmed through various variables, such as gender andprogramming method. This study aims to investigate the proper programming method of eachlearner by dividing the characteristics of learners according to their characteristics. To achieve ourgoal, we chose 62 S high school students enrolled in a programming class as the subjects of ourstudy. The results of this study conveyed that project preference and gender can affect theachievement of the individual, whereas programming experience can affect the achievement of theteam. This study provides suggestions of how to pursue a programming class according to learnercharacteristics as well as indicate which characteristics we should take into account.