초록 close

제7차 교육과정에서는 전자제품 관련 내용(실과), 미래의 로봇의 역할(사회)이 도입되었지만, 이를 이용해서 학생들이 로봇의 특성과 기능 등 로봇에 대한 것을 배우기에는 부족하다. 이에 대한 대안으로 로봇의 움직임을 프로그래밍 함으로써 논리적 사고력을 증진시킬 수 있는 로봇교육프로그램이 제안, 개발되고 있다. 본 논문은 교육용 프로그래밍형 라인트레이서를 학습하여 초등학생들이 로봇을 제작하고 제어하는 경험을 제공하고, 정규 교과과정과 연계한 융합형 로봇교육 프로그램을 개발하고 교수학습지도안을 작성하여 지도방법을 분석하였다.


The 7th National Curriculum includes the courses on electronic goods (Practical Course) and roles of robot in the future (Social Studies), which are not sufficient for students to learn about characteristics and functions of robots. As a complementary measure, in order to enhance logical thinking of students through programming of movement of robots, robot education programs have been suggested and are under development. This study suggests the programmable line tracer robot course which provides the elementary school students with the experience of producing and controlling robots. This study also suggests the convergence robot education program to be developed link with the regular curriculum, and analyzes the method of teaching based on the teaching plans.