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본고에서 필자는 茶山 丁若鏞의 『茶山詩文集』과 『牧民心書』 및 『經世遺表』에 나타난 ‘公文書制度 改革論’의 일단, 특히 ① 그가 ‘縱橫表’[經緯表]란 새로운 공문서 양식을 고안․사용하게 된 경세학적 문제의식, 그가 제시한바 ‘종횡표’의 개념 및 그 특징을 정리하고, ② 이어 그가 직접 작성했던 총 24개에 이르는 종횡표의 구체적 활용사례를 중심으로 각각의 작성배경 및 그 내용을 차례대로 일별하여 보았다. 한편, 상기한바 정약용의 ‘종횡표’론이 함축하는 경세학적 의미에 대하여 간략히 정리해보면 다음과 같다: ① 그의 ‘종횡표’론을 필두로 한 전반적인 공문서제도 개혁론은 기실 그 자체로서 그의 경세학을 구성하는 요체 가운데 하나이자, 동시에 여타 그의 제도개혁론을 매개․뒷받침함으로써 그 필수불가결한 일부분을 구성하고 있다는 점, ② 그의 ‘종횡표’론은 효용성의 측면에서 다중적 성격을 함축하는바, 즉 그가 ‘종횡표’론을 구상․전개한 것은 일차적으로 ‘통치정보의 장악’을 통한 ‘행정의 효율성과 투명성’을 모색하려는 경세학적 관심에 주로 기인하고 있지만, 동시에 그는 자신이 고안한 종횡표의 용도를 ‘학술’을 비롯한 다양한 분야에 창조적으로 확대․적용하는 데 있어서도 남다른 선구적 안목과 독창성을 보여주고 있는 점, ③ 그의 ‘종횡표’론은 그 자신의 경세학의 특징과 장점을 잘 보여주는 하나의 지표가 되기도 한다는 점, ④ 그의 ‘종횡표’론은 조선의 전통적인 개혁관료의 경세학적 문제의식을 의식적으로 계승하고 있다는 점 등이 바로 그것이다. 결국, 이러한 맥락에서 정약용의 ‘공문서제도 개혁론’, 나아가 그의 ‘경세학 일반’이란 기실 조선사회가 나름대로 꾸준히 구현․진전시켜 왔던 ‘儒敎的 合理主義의 일 결정체’로 인식할 수도 있을 것이다.


In this paper, a part of the contents and the character of Dasan(茶山) Jeong Yak-yong(丁若鏞)'s reform bill of the then official document system, especially focusing on his view of 'cross table'(縱橫表) which are found mainly in his representative masterpieces in the learning of Confucian statecraft, i.e., A Collection of Dasan's Poetry and Prose(『茶山詩文集』), Admonitions on Governing the People Mapped out only in Mind(『牧民心書』), Reform Plans for National Administration and Relief(『經世遺表』) is examined briefly. The main arguments of this paper are as follows: ① Jeong Yak-yong's reform bill of the then official document system in itself including his opinions on 'cross table' was not only a cardinal point of his learning of Confucian statecraft in general, but it supported and interconnected his other reform bills of the then administrative structure as well. ② At that time, Jeong Yak-yong's theory of 'cross table' had multiple purposes, i.e., first of all he wanted to ensure the efficiency and the transparency of the then administrative machinery through it, secondly he wanted to apply it to scholarship and so forth. ③ Jeong Yak-yong's opinions on 'cross table' is a leading indicator which shows the distinguishing features and the merits of his learning of Confucian statecraft. ④ Jeong Yak-yong's theory of 'cross table' upheld the reformative traditions of the learning of Confucian statecraft in the late Joseon(朝鮮) dynasty. In this sense, Jeong Yak-yong's reform bill of the then official document system, furthermore his learning of Confucian statecraft in general could be regarded as the result of 'Confucian rationalism' which had been developed by the late Joseon society.


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Dasan(茶山) Jeong Yak-yong(丁若鏞), Official Document System, Cross Table(縱橫表), A Collection of Dasan's Poetry and Prose(『茶山詩文集』), Admonitions on Governing the People Mapped out only in Mind(『牧民心書』), Reform Plans for National Administration and Relief(『經世遺表』)