초록 close

몇 종의 교과서를 통해 교육 현장에서 <서동요>가 어떻게 가르쳐지고 있는가 하는 것을 살펴보고, 문제점을 찾아 본 다음 그 대안을 제시해 보려 했다. <서동요>의 배경 설화를 분석하고 이 작품이 실려 있는 『삼국유사』의 편찬의도를 고려해 보았을 때, <서동요>는 신이할 정도로 탁월한 서동의 능력을 보여주고 노래의 신비한 힘을 보여주는 작품이라고 할 수 있었다. 그러나 다수의 교과서에서 이 작품은 윤리적 가치에 의해 재단되고 있었다. 그러나 이것은 작품의 의미나 찬술자의 의도를 제대로 이해하지 못한 결과라고 할 수 있었다. 문제에서 벗어나기 위해서는 사회 역사적인 공간에서 작품의 의미를 찾아보는 것이 최선의 방법이었다. 이것은 작품을 윤리적 논쟁에서 벗어나게 해줄 뿐만 아니라, 서동의 신이한 능력과 노래의 신비한 힘의 실체를 현실적인 문맥 속에서 보여줌으로서 작품이 신비주의로 포장되는 것을 막아줄 수도 있었다. 교과서에 따라서는 사회 역사적인 의미를 확대 해석해서 신분의 상승을 꿈꾸는 민중들의 소망이 반영되어있다고 보기도 했다. 그러나 이러한 해석은 일면적 타당성이 인정될 수 있다 하더라도 작품의 의미를 과도하게 확장시킨 것으로 보편적 타당성을 얻기 어렵다고 할 수 있었다.


This paper was written to search how teach <Seo Dong Yo> at the educational practice through some textbooks. When this writer made a decision, through analysis of the background tale and the compiler’s intention of 『Sam Kuk Yu Sa』, <Seo Dong Yo> is the work which show the miraculous ability of “Seo Dong” and the mysterious power of <Seo Dong Yo>. In a few of textbooks, <Seo Dong Yo> is evaluated by the criteria for ethical judgment. However, this is the erroneous evaluation, because of the lack of understanding the meaning of the work and the intention of compiler. To resolve the matter, it is the best effective means that have to find the meaning of the work in the social-historical background. This let the work to escape from the ethical argument, and protect to be covered with mysticism. Depending on a few of textbooks, it can be seen to interpret the social-historical meaning broadly as reflecting the dream of the people about being upwardly mobile. Even if, it interprets the meaning of the work too broadly, it is hard to get the universal validity.