초록 close

본 연구는 예비유아교사의 유아교사양성과정에서 지속적이고 체계적인 문제해결력 증진을 위해 블렌디드 PBL 프로그램을 개발하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 첫째, 문헌연구와 사례연구를 통해 핵심학습활동 프로세스와 핵심지원요소, 블렌디드 설계 전략을 도출하여 초안을 구안하였다. 둘째, 프로그램 초안을 전문가 형성평가를 실시하여 수정‧보완한 후 프로그램을 완성하였다. 셋째, 이를 현장 적용하여 예비유아교사교육에 현장적용 가능성을 탐색하였다. 그 결과, 블렌디드 PBL 프로그램은 예비유아교사의 문제해결력이 증진되어 현장적용이 가능함을 알 수 있었다. 본 프로그램을 유아교사양성과정에 투입하기 위해서는 각 교과의 특성에 맞게 활용 할 수 있는‘PBL 문제’가 필요한데, 아직까지 유아교사양성과정에서 수업을 지원해 줄 수 있는‘PBL 문제은행’은 갖추어져 있지 않아 교수자들이 손쉽게 활용할 수 있도록 ‘PBL 문제은행’을 구축하고, PBL 문제 검증 시스템 연구가 필요하다. 또한 구성주의 교수학습 방법의 하나인 PBL 학습환경에서 팀이 가지는 문제해결력을 어떻게 조작적으로 정의할 것이며, 유아교사양성과정에서의 팀기반 문제해결력 증진을 위한 블렌디드 PBL 프로그램의 개발 필요성을 제안하였다.


This research aims to develop a Blended PBL Program to promote problem-solving skills among early childhood teachers. The core ideas of the PBL program were derived from a literature survey. Based on the core learning activities in the program, core learning guidelines were prepared and supporting components to assist student’s learning processes were deduced. A blending strategy in accordance with the entire program was established. The implication was obtained by applying the program to the work. The core idea matrix of Blended in the environment to promote problem-solving in instructions at the University was derived from the results of the research. According to this matrix, the core class activity was constructed through 7 stages. Learning supporting components for a facilitator and a learner were prepared for each process. Established blending strategy was created based on all-line, how to teach and learning supporting organization. Final program was suggested as a blueprint for seven stages actual learning which was consisted of an introductory learning component, a main learning component and a post learning component. The implication of research was derived from the analysis of data gathered from actual application of the program on problem-solving in a real instructional setting.