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본 연구는 멘토링 효과성 측정도구 개발을 위한 기초연구로서 효과성 영역과 지표에 대한 탐색을 통해 멘토링 효과성 도구개발을 위한 경험적 토대를 마련하고자 하였다. 이는 최근 멘토링 프로그램의 활성화와 함께 효과성 측정에 대한 요구가 증가하고 있는 상황에서 지표에 기초한 척도의 개발과 활용을 통해 다양한 멘티의 발달양상을 파악할 수 있는 근거를 마련할 수 있기 때문이다. 측정요인 구인을 위해 멘토링 실무자에 대한 설문조사와 전문가 대상 의견조사를 실시하였다. 연구결과 심리적 영역, 사회적 영역, 학업성취 영역, 문제행동 영역, 진로 영역, 서비스 만족도 영역 등 6개 효과성 측정영역과 57개의 측정지표를 중심으로 멘토링 효과성 측정도구 구성안을 제안하였다. 또한 각 영역별 중요 지표를 제시함으로 현장에서 효과성 측정도구 활용에 대한 이해를 돕고자 하였다.


This study as basic research for the development of mentoring effectiveness measurement tool aims to offer the empirical foundation through pilot on measurement areas and indicators of mentoring effectiveness. The development of mentoring effectiveness scale based on measurement indicators provides a basis to identify various aspects of the development of mentees in a situation where a growing demand for the activation of a mentoring program and measuring mentoring effectiveness. For the construct of measurement tools were conducted survey for mentoring field staffs and opinion survey(delphi) for mentoring experts. As a result of surveys, we have founded 6 mentoring effectiveness areas; ​​psychological area, social area, area of ​​academic achievement, problem behavior areas, career areas, service satisfaction area and 57 measurement indicators. Based on the results was proposed effectiveness measurement tool. Hereupon, this study results are aimed at helping to utilize of the effectiveness measurement tool in the field by presenting the key indicators in each area.