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고대 그리스인들은 아레테가 무엇인가를 밝히고 그것을 가르치는 것을 이상으로 삼았다. 호메로스 이래 고대 그리스의 철학자와 문인, 그리고 소피스트들은 아레테의 의미를 밝히고 그것을 통해서 사람들을 착하게 만드는 일에 큰 관심을 갖고 있었다. 어떤 의미에서 보면 그리스 고대 교육철학은 아레테의 의미를 중심으로 이해될 수 있다고 볼 수 있다. 아레테의 의미를 밝히는 것과 밀접한 관계를 맺고 있던 고대 그리스인들의 교육철학은 후대의 도덕교육에 관한 이론에 큰 영향을 주었다. 어떤 교육철학자들은 도덕적 판단 능력을 기르는 것이 도덕교육에서 중요한 역할을 한다고 주장한다. 또 어떤 교육철학자들은 도덕적인 행위를 하려면 올바른 습관을 갖는 것이 중요하다고 주장한다. 덕은 관습적인 행위의 산물인가, 아니면 근본적 원리의 파악에 근거한 행위인가? 한편에서는 습관과 전통, 그리고 잘 양육하는 것이 강조되고 있고, 다른 한편에서는 비판적 사고와 선택 능력이 강조되고 있다. 이성과 습관의 역할을 둘 다 강조했다는 이유로 도덕적 추론 능력의 발달을 중요하게 생각하는 도덕 이론가들은 아리스토텔레스의 이론을 계승하는 경향을 보이고 있다. 그래서 이 논문에서는 아리스토텔레스가 주장한 도덕교육의 구조를 분석하고, 그것이 어떤 의미가 있는가를 밝히는 일을 하였다. 특히 지적 탁월성과 도덕적 탁월성의 측면에서 그의 영혼에 관한 이론을 규명하는 과정을 통해서 행복의 특성을 찾고, 행복의 실현을 위한 도덕교육은 어떤 것인가를 밝힌 다음, 그것을 바탕으로 그가 주장한 도덕교육은 오늘날 어떤 의미가 있는가를 규명하였다.


After looking at Aristotle's basic assumptions in the areas of human nature, excellent activities of soul, happiness, intellectual excellence and moral excellence, the implications of all this for his theory of moral education were explored. He held that moral virtue was mainly acquired by practice. As he says “we become just by performing just acts, temperate by performing temperate ones, brave by performing brave ones.” If one is accustomed to the right habits from an early age, doing the right thing will become second nature to one. This has become a very influential model for moral education ever since. For an act to be fully moral Aristotle says three conditions are necessary. First, we must act with knowledge. Second, we must deliberately choose the act for its own sake. Third, the act must spring from a fixed disposition of character. On the contrary, acts in accordance with morality can be performed just out of habit. So Aristotle has resolved his own problem. Namely, it is possible to perform acts that correspond to morality before we are fully moral. This is in fact the only way to begin one’s moral education. Hence, Aristotle claimed that intellectual excellence is for the most part both produced and increased by instruction and therefore requires experience and time. However, moral excellence is the product of habit. Hence, moral education proceeds on the basis of instruction as well as practice. To be brief, moral character is formed not only by habitual action but by the deliberate taking of thought.