초록 close

이 연구에서는 Frankfurt의 저서에 나타난 사랑의 필수 조건과 삶에서의 역할을 알아보고, 그의 주장에 대해 여러 학자가 제기한 비판의 타당성을 검토한 다음, 마지막으로 그의 견해가 갖는 교육적 시사점을 찾아보는데 목적을 두었다. 연구 결과, 사랑의 필수 조건은 사심없는 관심, 동일시, 구체적인 대상 지향, 자발적인 통제 불가능이며, 사심없는 관심과 동일시는 서로 긴밀한 연관을 가져서 하나로 묶을 수 있다고 보았다. 사랑이 삶에서 갖는 역할은 사랑이 삶의 최종 목적을 부여함으로써 규범의 원천이 되며, 이를 통하여 실제적 이성의 방향을 안내하고 인간을 권태로운 삶에서 건져 올려 자율적인 존재가 될 수 있도록 만들어주는 데 있다. 하지만 Frankfurt의 견해는 사랑받는 대상의 가치 요소를 배제한 점, 자연주의적 태도와 이에 따른 사랑의 정서적 요소와 사회적 요소를 경시한 점, 인격 형성에서 내면의 갈등이 지닌 긍정적인 힘을 무시한 점, 비유적 화법의 남용에 따라 일부 핵심 주장이 명확하지 않은 것이 문제점으로 지적되었다. 마지막으로 교사, 학생, 학부모는 사랑을 통하여 즉각적인 목표에서 벗어나서 삶의 최종 목적을 가지며 실제적 이성에 따라 행동할 것, 상대방이 지닌 가치를 기반으로 사랑하는 것이 아니라 먼저 사랑함으로써 상대방에게 가치를 부여할 것, 상대방의 행복을 위하여 사심을 버리고 자신을 희생할 것, 학생 한 명 한 명 구체적인 대상을 사랑할 것 등을 제안하였다.


The purpose of this study was to figure out essential conditions and functions of love in life from Frankfurt’s work, examine validity of critiques to his assertion by other scholars, and find out educational implications in his thought. The results of the study indicated that the essential conditions of love included disinterestedness, identification, particular, and volitional necessity and the first two are closely interconnected to be categorized into one. The function of love in the life was that it was a source of every norm by imposing ultimate purpose of life, and in turn empowering one to be an autonomous being, saving him/her from boredom. His thought had been criticized for that it excluded cognitive elements for value of loved objects, it ignored naturalistic attitude and affective and social elements from the attitude, it excluded positive force of inner conflict in personality formation, and some points in his opinion was not clear by too much figurative expression. Finally, this study suggested for teachers, students, and parents to have not immediate purpose but ultimate purpose in life, behave according to practical reason, value someone by love instead of love based on someone’s value, sacrifice oneself with disinterestedness for other’s happiness, and love each particular student, not as a whole.