초록 close

중등학교의 함수와 방정식 단원을 지도할 때 수식의 표현에서 곱셈과 괄호 기호를 생략하는 경우 일부 학생들이 오류를 보이는 것을 늘 발견할 수 있다. 학습 부진이 없는 학생들은 함수와 방정식에 있는 문자가 어떤 수를 대표한다는 것과 관련된 원리들을 알기 때문에 오류를 거의 범하지 않지만 학습 부진이 있는 학생들은 이런 원리들에 대한 이해가 부족한 상태에 있기 때문에 오류를 자주 보이게 된다. 본 연구에서는 수학사 속에서 다양한 변화와 발전을 거듭해온 곱셈과 괄호 기호에 대해 먼저 살펴보고, 이를 바탕으로 설문지를 이용한 조사를 통해 효과적인 지도방법에 대해 연구하였다. 본 연구에서는 함수와 방정식을 지도할 때 학습이 부진한 학생들에게 제시되는 수식표현에서는 곱셈과 괄호 기호를 생략하지 않을 것을 제안한다.


We found a few students had an error in the function and equation units, because most of mathematicians omitted the multiplication signs. In the mathematical history, the multiplication and parentheses signs had various changes. Based on the Histogenetic Principle, high level students know that the letter in the functions and equations represents a number and the related principles, so they have no big problems. But since the low level students stay in the early days in the mathematical history, they have some problems in the modern function and equation. Therefore, while we study the function and equation units with the low level students, we present that we have to be cautious when we omit the multiplication and parentheses signs.