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조선 후기 京·鄕의 분리 현상이 제 방면에서 매우 뚜렷해지고 있었음은 주지의 사실이다. 이러한 분리 현상은 학술 문단의 동향에서도 점차 두드러지고 있었는데, 그 원인은 서울은 외국 서적의 빠른 유입으로 이미 다양한 지식 정보가 유통되어 그 습득이 매우 용이했던 대신 지방은 외부의 자극에 노출되지 못해 변화 발전의 계기와 발판을 전혀 구축하지 못하고 있었기 때문이다. 문학에 있어서도 마찬가지였다. 특히 영남 남인들은 환로가 차단되면서 결속력 강화 수단으로 講學의 전통을 고수하게 되는데, 이에 기반하여 경학 탐구에 치중하며 문학은 말단으로 치부하는 경향이 더욱 팽배해지게 된다. 이에 반해 서울에서는 이미 문학이 경학으로부터 분리되어 전문화되기 시작하고, 위항문학의 등장과 같은 혁신적 경향이 확산되어 다양한 변화가 두드러지고 있었다. 당시 이러한 변화를 주도하고 또 가속시켰던 부류들이 있었는데, 바로 경화세족들이었다. 본고는 이러한 시각에서, 19세기 서울의 다양한 변화 발전을 온몸으로 체험하고 더불어 최신 지식정보를 가리지 않고 습득했던 경화세족 출신의 洪翰周(1798~1868)라는 인물이 당시 보수적 폐쇄적인 남인 중심의 영남 지역에 수령으로 부임해 구축했던 교유관계와 문자수수의 양상을 밝힌 것이다. 살펴 본 결과, 홍한주는 당대 정치·사회 정세와 지역의 사정을 탄력적으로 수용하면서 자신의 출신과 정치적 지향 그리고 문학적 취향을 적절히 구분 발휘하며 교유관계를 구축하였다. 문학적 교유의 측면에 있어서는, 문예지사로 자부했던 홍한주가 당파 및 신분계층에 구애 받지 않고 문예적 성취가 있는 지역의 일부 문인 및 위항인들과 오로지 문예만을 추구하는 교유를 펼쳤음을 볼 수 있었다. 그 파장이 크지는 못했지만 변화의 시대에 당시 지역에도 특히 보수성이 강했던 영남에도 이러한 문학 역량을 갖춘 위항인과 문인들이 존재했다는 점을 보여준다는 점에서 시사하는 바가 크다고 하겠다. 이는 중앙문단에 가려진 조선 말기 향촌 사회 문학의 동향과 변화에 대한 미시적 접근의 차원에서도 일정한 의미를 부여할 수 있었다.


Toward the late Joseon Dynasty, the center-local separation becomes clear in many aspects. As Seoul gradually grows into the political and economic center and urbanized extensively, localities couldn't help becoming relatively weaker. In the literature as well, this phenomenon clearly stood out. Especially as the Southerners in the Yeung-Nam region had their return routes have been blocked, they stick to the tradition of the Confucian Classics as a means to enhance cohesion, based on this focusing on studying the Confucian Classics, and this tendency to put the literature to the bottom. In contrast, in Seoul, literature starts specializing, being separated from the Confucian Classics, and the innovative trends like Wihang literature spreaded and a variety of changes become evident. There were the classes that led and accelerated these changes at the time, and they were so-called Kyungwhasejok. This study focused on the fact primarily that, Hong Han Ju (1798-1868), the person from Kyunwhasejok who fully experienced various changes and developments of Seoul in 19th century and obtained most updated knowledge information without distinction were appointed as the governor in the Yeung-Nam region dominated by the conservative and closed Southerners. And by catching this fact, it attempted to investigate how he formed and established the literary relationships as the governor from different region and what the reality of literary collegial relationships. The relationships that he had as the appointed governor of Sangju showed the tendency that the political and the literary relationship were approximately differentiated. Furthermore, Sangju functioned as the basis for Southerners of Yeung-Nam with Toegae School forming the mainstream, but also the academies like Heungahm Seowon and the Seosan Seowon who continued to work after the Westerner Noron-faction people coexisted in it, and showed exchangeability and openness compared with other regions. As a result, Hong Han Ju accepted flexibly the circumstances of the region as well as the political and social situation at the time, properly differentiating and demonstrating his own background, political aspiration, and the literary taste, and built the relationships. What was more notable was the aspect of his literary relationships. Especially, Hong Han Ju who was proud of literary artistic governor was not bothered by factions and classes, and expanded the relationships that sought after solely the literary arts with certain writers and Wihang people who made literary achievements. Although it did not reverberate much, it has a significance in that the Wihang people and men of letters with this literary competence existed even in Yeung-Nam that had particularly strong conservatism in the region in those days in the days of change. This can place certain significance from the viewpoint of the trend of country community literature at the end of Joseon that was blocked from the central literary circle and the micro approach about change.