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본 연구는 원예활동이 초등학생의 환경인식과 정서지능에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 경상북도 영천시의 한 초등학교의 초등학생 13명을 대상으로 다양한 식물의 양육체험과 재활용을 이용한 원예활동을 2012년 4월 18일부터 7월 18일까지 매주 수요일 주 1회 총 13회 실시하였다. 원예활동 실시 전과 후, 환경인식의 경우, 110점에서 131.8점으로 21.8점이 향상되었다(P<0.01). 정서지능의 경우, 전체 점수는 61.6점에서 70.2점으로 8.6점이 향상되었고(P<0.05), 하위항목인 정서조절의 경우, 20.3점에서 24.1점으로 3.8점이 향상되었다(P<0.05). 또한 정서활용의 경우, 11.5점에서 15.1점으로 3.6점이 향상되었다(P<0.01). 이러한 결과로부터 초등학생을 대상으로 한 방과 후 원예활동이 자연에 대한 올바른 이해와 지식을 높이고 사회적 관계형성에 가장 중요한 요소로 평가되는 정서지능을 높이는 데 효과적이라고 할 수 있다. 차후 초등학생을 대상으로 학교뿐 아니라 가정으로 연계된 원예활동이 장기적인 차원에서 이루어진다면 아동의 정서와 관련된 사회적 문제를 해결하는 데 큰 도움이 될 것으로 판단된다.


This study was carried out to investigate the impact of after-school horticultural activities on the environmental awareness and the emotional intelligence of elementary school students. We conducted after-school horticultural activities, using various plant cultivation experiences and recycling, once a week for every Wednesday from April 18, 2012 to July 18, 2012, total 13 times with 13 students of an elementary school in Yeongcheon, Gyeongsangbukdo. After the after-school horticultural activities, the environmental awareness was improved by 21.8 points from 110 points to 131.8 points(P<0.01). The emotional intelligence was improved by 8.6 points from 61.6 points to 70.2 points(P<0.05). The sub-factor emotional control was improved by 3.8 points from 20.3 points to 24.1 points(P<0.05). In addition, the emotional utilization was improved by 3.6 points from 11.5 points to 15.1 points(P<0.01). The emotional awareness and the emotional empathy did not show any significant difference statistically after the after-school horticultural activities but the score increased. Out of this result, it can be conclude that the after-school horticultural activities of elementary school students is effective in improving the correct understanding and knowledge on the nature and developing the emotional intelligence which is assessed as one of the most important elements for establishing social relationship. It is expected that it would be a great help to solve the social problems related to children’s emotion if horticultural activities are conducted for elementary students not only in schools but also in connection with each student’s home in long-term base.