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한훤당(寒暄堂) 김굉필(金宏弼, 1454~1504)에 의해 조선의 도학(道學)은 비로소 그 ‘성격’을 갖추게 되었다. 한훤당은 스승 점필재 김종직에게 도학을 전수 받았으나 스승과는 다른 성격의 사상 체계를 이룩하였고, 그의 제자 정암 조광조를 통해 우리 역사상 가장 순정(醇正)한 정치〔지치(至治)〕를 펼칠 수 있는 기반을 조성하였다. 한훤당 도학의 핵심은 『소학(小學)』에 대한 새로운 인식과 실천 운동이었다. 그 이전에도 다른 도학자들이 『소학』의 중요성을 강조한 바 있지만, 한훤당에 이르러 『소학』은 도학의 가장 중요한 경전으로 자리 잡게 되었다. 그것은 도학이 형이상학적 가치의 중시와 추구로부터 인간 현실에서의 근본적 도리의 실천으로 그 성격을 전환함을 의미하였다. 초월적 근원과 진리에 대한 부정이라기보다는 절대 진리의 현실적 실천을 중시하는 의미하는 지닌 것이었다. 조선은 성리학을 건국이념으로 채택하였지만, 조선조 도학은 한훤당의 신념과 정신에 의해 큰 방향이 결정되었다. 한훤당 도학의 특징은 강한 주체성, 수기적(修己的) 실천성(實踐性), 고도의 이론성, 철학적 순정성(醇正性)을 들 수 있다. 이런 내용으로 인해 조선조의 유학자들은 한훤당이 한국 유학의 통서(統序)를 잇는 조선조 첫 번째 인물〔首賢〕이라고 평가하였다. 한훤당의 도학사상의 현대 우리 학계의 연구 성과는 매우 적은 편이다. 철학적인 분야에서 석사, 박사학위 논문이 한 편도 제출되지 않았으며, 그의 문집인 『국역 경현록』은 출판된 지 40여년이 지나 오늘날 연구자들이 참고하기에 매우 부적합하다. 뿐 만 아니라 한훤당 도학에 대한 단행본 역시 다른 도학자들에 비해 매우 부족한 상태이다. 한훤당 도학에 대한 철학적 연구 성과가 부족한 것은 무엇보다 문헌이 부족한 이유도 있지만 연구자들의 소극적인 이해와 인식에도 원인이 있다. 이런 문제들을 개선하기 위해 향후 한훤당 도학 연구의 향후 과제로는 첫째, ‘『한훤당 선생의 현대 소학』’을 새로 편찬하여 널리 보급하고 그 실천 운동을 전개하는 것이며, 둘째, ‘한훤당학회’ 혹은 ‘훤두도학(暄蠹道學) 연구소’의 창립이 요청된다. 끝으로, <한빙계>의 현대적 해석과 실천 운동을 전개할 필요가 있다.


The Chosun Dynasty's Dohak(道學) has been eventually 'characterized' by Hanhweondang(寒暄堂) Kim Goeng-Pil(金宏弼). Although Hanhweondang inherited Dohak from his master Jeompiljae Kim Jong-Jik, he constructed a totally new system of thoughts which was different from the one that his master had created. Also, he established the foundation for the most innocent type of politics in our history through his pupil, Cho Kwang-Jo. The key points of Hanhweondang Dohak were new understanding and practice movement of 『the Elementary Learning(小學)』. Before him, other Dohak scholars had also emphasized the importance of 『the Elementary Learning』. However, 『the Elementary Learning』 has finally become the most important scripture of Dohak thanks for Hanhweondang, which meant that Dohak has turned from pursuit and emphasis on metaphysical value to practice of fundamental duty of human reality: emphasis on realistic practice of absolute truth, rather than denial of transcendental foundation and truth. Although Chosun Dynasty chose Neo-Confucianism as its founding principle, the Dynasty's Dohak has been set its main direction by Hanhweondang's faith and spirit. The characteristics of Hanhwendang Dohak are strong spirit of independence, self-practice, high-degree of theory, and philosophical innocence. Based on these characteristics, Chosun Dynasty's Confucian scholars appraised Hanhwendang as the very first figure of Chosun Dynasty to succeed the stream of Korean Confucianism. In our current academic worlds, products of Hanhweondang Dohak study are rather not sufficient. No master's or doctor's thesis has been yet submitted in philosophical field and it has been about forty years since his collection of works, 『Gyeonghyeonrok』, which is inappropriate for today's scholars to study. At the same time, volume of book about Hanhweondang Dohak is not enough compared to other Dohak scholars. The reason for this insufficient products of Hanhweondang Dohak study not only rests on lack of documents and reference, but also on scholars' passive understanding and cognition. In order to solve such problems, I suggest three further tasks for future study of Hanhweondang Dohak. First, we should newly publish '『Today's Sohak of Hanhweondang』' to distribute it widely and develop its practice movement. Second, 'Hanhweondang Academic Society' or 'Research Center for Hanhweondang Dohak' should be established. Finally, modern interpretation of <Hanbinggye> and its practice movement is necessary.