초록 close

본 연구는 초등학교 교사가 실과수업을 통하여 발명교육을 할 때 발명품을 정확하게 나타내는 효율적인 교수-학습이 수행될 수 있도록 그 자료를 제공하는데 목적을 두고 있으며, 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 발명은 인간과 사회의 물리적, 정신적 욕구에 대한 환경적용의 과정으로서, 생활 중 에 발생하는 문제해결에 주안점을 두어야 한다. 둘째, 사고기법에 있어서는 소프트싱킹과 하드싱킹의 모순된 두 가지 속성이 잘 어우러지게 하는 훈련이 되도록 해야 한다. 셋째, 시각화는 독창적인 사고전략의 활용을 촉진시켜, 발견적 기능을 수행하는데 중요한 역할을 감당하도록 해야 한다. 넷째, 창의적 공학설계에 있어서는 공학인의 능력과 소양이 깃들도록 설계되어야 한다. 다섯째, 발명 계획서나 보고서는 발명 동기와 원리, 효과 등을 정확하게 기술할 수 있도록 지도하여야 한다. 여섯째, 발명품 구상의 표현 단계인 스케치과정은 이미지의 시각적 표현의 초기단계로서 정확성 보다는 선명하고 지극히 아이디어 적인 이미지가 요구되는 신속한 표현을 할 수 있도록 노력해야 한다. 일곱째, 발명품 제작에 필요한 도면(제작도)은 정투상법에 의한 제3각법으로 기본투상도를 정확하게 표현할 수 있도록 지도해야 한다.


The purpose of this study was to provide materials to the teacher so that they could able to instruct effectively on the representation of actual inventions. The main findings and results were as follows. First, Invention is the process of creating environmental applications from the mental and physical desires of humans and their societies to solve problems that occur in life. Second, The two contradictory properties of soft thinking and hard thinking can be brought into harmony through the correct training of thinking methodology. Third, Use visualization as a way to promote creative thinking strategies, allowing the heuristic function to play a central role in this. Fourth, Creative engineering designs shall be the attainment of engineers with suitable knowledge and skills. Fifth, Planning and reporting on inventions accurately, paying attention to details such as; purpose of inventions, principles, and various other effects. Sixth, The sketching process should be seen as the ideal way to visually represent the vivid concept of an invention. Such an initial step is quick and preferable to more detailed systems of representation. Seventh, The teacher must instruct students to express the basics projection on the drawing(shop drawing) accurately by using the third angle method of projection method.