초록 close

소셜커머스는 파격적인 가격에 상품 및 서비스를 소비자들에게 판매하면서 꾸준한 인기를 끌고 있다. 하지만, 소셜커머스에서 구매한 제품이나 서비스에 대해 실망하거나 후회하는 경우가 자주 발생하고 있다. 향후 소셜커머스에서 대한 부정적인 인식들이 개선되지 않는다면 시장의 질적 성장은 어려울 것으로 예상된다. 그래서, 본 연구에서는 소셜커머스 환경에서 후회 경험이 소비자들의 구매 의사 결정 매커니즘에 미치는 영향을 이해하고, 소비자들의 지속적인 제품 및 서비스 구매를 유도할 수 있는 효과적인 방법을 모색해보고자 한다. 이를 위해, 본 연구에서는 소비자들의 재구매를 유도하는 동기 요인들과 후회를 함께 고려하여, 이 선행 요인들이 고객 만족과 재구매 의도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다.


Given the prevalence of social commerce such as Groupon, Ticketmonster, and Coupang, it has become critical to understand customer purchasing behavior in social commerce environments. However, some customers regretted choosing social commerce sites because of delivering fraud or low-quality products. Although regret experience plays a key role in customer buying decision processes, most previous studies on social commerce have shed little light on the effect of regret on repurchasing intention. In this regard, this study developed a theoretical model to examine the role of regret in customer repurchasing decision process. This study identifies attractiveness, discounted price, and familiarity as the key enablers of repurchasing intention. Data collected from 150 users who had prior purchasing experiences with social commerce were empirically tested against the research model. The analysis results indicate that regret negatively influences customer satisfaction about social commerce. The findings show the effects of attractiveness, discounted price, and familiarity on consumer purchasing decision processes.